۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۳۰۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ دسته: کشاورزی
۰

یک کارشناس کشاورزی گفت: کشت دیم متولی خاصی در کشور ندارد و تمام نهادهایی که باید به این امر توجه کنند به امور سطحی ای مانند تحقیقات و ارائه ارقام به کشاورزان بسنده کرده اند.

جابر مالویرانی کارشناس کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص کشت دیم گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید به همان میزانی که به کشت آبی اهمیت می دهد، کشت دیم را نیز مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: کشت دیم متولی خاصی در کشور ندارد و تمام نهادهایی که باید به این امر توجه کنند به امور سطحی ای مانند تحقیقات و ارائه ارقام به کشاورزان بسنده کرده اند.

این کارشناس گفت: از آنجایی که هر ساله کشت آبی کشورمان با محدودیت بیشتری مواجه می شود و تقاضای آب در بخش های دیگر مانند بخش صنعت بالاتر می رود، زمین های آبی بیشتری به سمت کشت دیم و آبیاری تکمیلی در حال حرکت هستند.

وی افزود: بنابراین ضروری است که در خصوص کشت دیم پیش آگاهی هایی به کشاورزان و مسئولین داده شود تا با رعایت اصول، بیشترین بازدهی در این کشت را داشته باشند.

افزایش بهره وری در کشت دیم با رعایت اصول آن

وی در خصوص بهره وری در اراضی کشت دیم گفت: با رعایت اصول ساده ای می توان بهره وری در اراضی کشت دیم را افزایش داد، اگر کشاورزان کشت دیم در اراضی خود کنتور بنگ احداث کنند، عمود بر شیب زمین عملیات زراعی انجام دهند و با نوار بندی و تراس بندی زمین خود را محافظت کنند، بهره وری بالایی خواهند داشت.

مالویرانی گفت: توسعه کشت دیم در کشور هزینه زیادی لازم ندارد و می شود با تجمیع همه زمین های زراعی و رعایت اصول کشاورزی حفاظتی برداشت خوبی در یک سال زراعی داشت.

توسعه کشت دیم در کشور با روشهای نوین

وی در خصوص روش های نوین کشت دیم در دنیا گفت: چندین سالی است که دنیا به سمت توسعه روش های کشت دیم رفته است، تا چند سال قبل برای شخم زدن و کشاورزی معمولی ۳۶۰ دقیقه زمان لازم بود تا تراکتور بخواهد کار کند و عملیات زراعی و کشت انجام بدهد، اما با کم کردن یکی از عملیات زراعی یا با تلفیق کلیِ عملیات زراعی با خاک ورزی حفاظتی و بی خاک ورزی، این زمان به ۷۰ دقیقه کاهش یافته است.

مالویرانی افزود: اکثر هزینه های کشت دیم در گذشته به ماشین آلات آن اختصاص می یافت در حالیکه اکنون این میزان بسیار کاهش یافته است. مثلا به جای ۱۱۸ لیتر سوخت برای تراکتور این میزان به ۱۳ لیتر کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به مزایای کشاورزی حفاظتی گفت: در این روش حاصلخیزی زمین حفظ می شود، تبخیری صورت نمی گیرد و فرسایش آبی و بادی نیز اتفاق نمی افتد.

 

مالویرانی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه کشت در اراضی شیب دار گفت: اراضی شیب دار باید تبدیل به مرتع شوند و یا در آن ها توسعه دام های کوچک با رعایت ظرفیت چرا صورت گیرد، همچنین این اراضی را می توان به توسعه باغات دیم اختصاص داد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.