۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۰۹۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ دسته: کشاورزی
۰

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به ظرفیت های بالای کشت دیم کشور برای افزایش تولید محصولات کشاورزی، گفت: باید با استفاده از روش های نوین، به دنبال افزایش عملکرد کشاورز در سطح اراضی باشیم نه با توسعه اراضی. زیرا توجه صرف به توسعه اراضی سبب می شود کیفیت خاک تمام مناطق از بین برود.

سید جواد همتی کارشناس واحد تحقیقات کشت دیم ایلام در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت کشت دیم در کشور گفت: متاسفانه تمام توجهات در کشور به سمت افزایش کمی عملکرد در واحدهای کشت دیم است.

وی افزود: باید با استفاده از روش های نوین، به دنبال افزایش عملکرد کشاورز در سطح اراضی باشیم نه با توسعه اراضی. زیرا توجه صرف به توسعه اراضی سبب می شود کیفیت خاک تمام مناطق از بین برود.

همتی گفت: تا جایی که اطلاع دارم تنها ۵ درصد محصولات کشاورزی کشور از طریق کشت دیم تامین می شود، این در حالی است که ما با وجود زمین های فراوان زراعی در کشور ظرفیت های بالایی در این زمینه داریم.

دلایل بازدهی کم برخی اراضی کشت دیم در کشور

وی با اشاره به دلایل بازده پایین برخی از زمین های مورد استفاده برای کشت دیم گفت: از بین رفتن منابع طبیعی در برخی از مناطق و کاهش شدید پوشش گیاهی یکی از مهمترین دلایل این امر است.

همتی افزود: یک سانتیمتر پوشش گیاهی، باد بیش از ۲۰ برابر خودش را می شکند و نمی گذارد این باد ضربه ای به خاک بزند ولی با از بین رفتن پوشش گیاهی، فرایند فرسایش و تخریب خاک سریعتر شده و تعادل اکوسیستم به هم می خورد. به همین خاطر انواع آفات در زمین های کشت دیم هر ساله خسارات فراوانی به این اراضی وارد می کند.

وی در این خصوص گفت: متاسفانه با کاهش این پوشش گیاهی در مناطق دیم کشور، با کوچکترین بارندگی بهترین خاک کشور شسته می شود.

اراضی با شیب بالای ۸ درصد تنها باید به توسعه باغات دیم اختصاص داده شوند

کارشناس واحد تحقیقات کشت دیم ایلام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئولان باید با فرهنگ سازی و اتخاذ تدابیری جلوی آتش زدن اراضی کشت دیم را بگیرند و نگذارند در اراضی با شیب بالای ۸ درصد کشتی صورت گیرد. این اراضی تنها باید تبدیل به باغ شود.

وی با بیان اینکه کشت دیم نباید به طور متوسط در عمق بیش از ۱۵ سانتی متر انجام شود زیرا بیشتر مواد آلی خاک که به آن گیاه خاک می گویند در همین سطح است، گفت: اما می بینیم در کشور کشاورزان با عملیات خاک ورزی و شخم اشتباه این خاک را برگردانده و به عمق ۴۰ سانتی متری زمین می برند، به همین دلیل برداشتشان پایین و بی کیفیت است و ناچارا باید دو سال زمین را آیش کنند.

همتی افزود: بهترین روش به نظر بنده روی آوردن به روش های بی خاک ورزیِ بدون شخم و خصوصا روش کشاورزی حفاظتی است، که موجب می شود بهره وری بالایی از زمین های کشت دیم داشته باشیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.