۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۹۰۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

به دلیل سوددهی بالای ماهی تیلاپیا، آبزی پروران هندی به دنبال افزایش تولید این ماهی در کشور خود به منظور کاهش واردات و سپس توسعه صادرات به کشورهای دیگر هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد تیلاپیا نوعی ماهی است که طعم و مزه ای شبیه به مرغ دارد؛ به همین خاطر به مرغ آبزیان شناخته شده است و اخیرا مصرف آن در بین دیگر غذاهای دریایی هندوستان رواج یافته است. این در حالی است که قبل از تیلاپیا مصرف انواع میگوهای پرورشی در هندوستان رواج داشت.

در سطح جهانی هندوستان نقشی حاشیه ای در صادرات ماهی تیلاپیا دارد و بیشتر این کشور به دنبال پاسخگویی به تقاضاهای فراوان این ماهی در بازار داخلی است. اما این کشور بنا دارد با ترویج پرورش ماهی تیلاپیا در مقیاسی بزرگ و در استخرهای سرپوشیده سهم قابل توجهی از بازار ۶ میلیارد دلاری جهانی که بیشتر از آن چین است، را بدست آورد.

سود ۳۰ میلیون تومانی تولید ماهی تیلاپیا در مزارع کوچک

جای تلک، رئیس اداره توسعه صادرات شیلات هندوستان گفت: تولید هر کیلو ماهی تیلاپیا برای پرورش دهنده ۱۲۰ تا ۱۵۰ روپیه سوددهی دارد؛ این در حالی است که او فقط به اندازه ۶۰ گرم آن هزینه کرده است.

وی افزود: یک پرورش دهنده می تواند تا ۶۰ هزار روپیه سود دریافت کند اگر در یک بازه ۴۵ روزه در یک مخزن ۳ تنی با ظرفیت ۶۰ هزار ماهی، بچه ماهی تیلاپیا تولید کند و از آنجایی که  می تواند در سال ۷ بار این کار را انجام بدهد به سودی معادل ۴۸۰ هزار روپیه (معادل حدود ۳۰ میلیون تومان) دست پیدا می کند.

مزایای تولید ماهی تیلاپیا

عدم نیاز به خوراک مستمر، مقاومت در برابر بیماری و زنده ماندن ۷۰ درصدی بچه ماهیان تیلاپیا سبب می شود هزینه تولید و پرورش ماهی تیلاپیا بسیار پایین باشد.

برخلاف دیگر گونه های پرورشی هندوستان، تیلاپیا می تواند در مخازن (تانک ها)، حوضچه ها و در قفس نیز رشد پیدا کند، به همین دلیل این قابلیت به مزایایی تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در هندوستان افزوده است.

برنامه ریزی بخش خصوصی در هندوستان برای تولید تیلاپیا

گروهی با نام تجاری کامبای تایگر که صادرکننده عمده غذاهای دریایی است قصد دارد تا چهار سال آینده سرمایه ای به ارزش ۱۰۰ کرور روپیه به پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در قفس در دو دریاچه ماهاراشترا و راجستان اختصاص دهد.

کاملش گوپتا، رئیس این گروه در این باره گفت: ما انتظار داریم در دریاچه راجستان ۲۰ هزار تن و در دریاچه ماهاراشترا ۱۰ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید کنیم.

گوپتا ادامه داد: از آنجا که ماهی ارزش افزوده بسیار بالایی دارد ما امیدواریم ماهی تیلاپیای تولیدی ما بتواند جای نمونه خارجی آن را در آشپرخانه های رستورانهای هندوستان بگیرد.

وی افزود: چالش بزرگ بعدی ما بعد از نهادینه کردن مصرف داخلی تیلاپیا، صادرات آن به کشورهای دیگر است البته خوب می دانیم که چین و ویتنام رقبای سرسختی در این زمینه هستند که هر روز به دنبال افزایش ارزش افزوده خود در تولید ماهی تیلاپیا هستند.

برنامه ریزی برای خودکفایی هند در تولید تیلاپیا

شرکت آبزی پروری آناند در ایالت بیهووارم به تولید ماهی تیلاپیا می پردازد. این شرکت امیدوار است که بتواند تولید ماهی تیلاپیا در هندوستان را افزایش بدهد، به همین خاطر به آبزی پروران این کشور تخم ماهی تیلاپیای اصلاح شده عرضه می کند.

اخیرا این شرکت پروژه ای را برای خودکفایی در تولید تخم ماهی تیلاپیا برای کمک به آبزی پروران این کشور آغاز کرده است.

منبع: خبرگزاری اکونومیک تایمز هندوستان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.