۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۵۱۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ دسته: انرژی
۰

مهندس صبوری گفت: اگر به جای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه که هزینۀ خرید تضمینی برق آن برای دولت ۲۵۰۰ میلیارد تومان است، دولت نیمی از هزینۀ خرید برخی تجهیزات کم‌مصرف را به صورت یارانه تامین کند بسیار بهتر است.

به گزارش مسیر اقتصاد اولین روز همایش نفت و نیرو دیروز در محل همایش‌های بین المللی صدا و سیما با حضور مسئولان، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی برگزار شد. این همایش توسط باشگاه نفت و نیرو همه‌ساله در مهر ماه برگزار می‎‌شود.

در پنل برق که توسط مهندس هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزارت نیرو اداره می‌شد، ابتدا نمایندگان شرکت‌های مپنا و آنسالدو انرژیا از ایتالیا به بیان اولویت‌های پژوهشی و پیشنهادهایی برای آیندۀ صنعت برق ایران پرداختند.

صحبت های رئیس سندیکای تولیدکنندگان غیردولتی برق برای تامین منافع ملی

در ادامه، مهندس صبوری نایب رییس سندیکای تولیدکنندگان غیردولتی برق به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: خوشحالم که فرصتی دست داد که برخی از دردهای تولیدکنندگان برق را بیان کنم به این امید که پردۀ برخی گوش‌ها بلرزد.

جالب اینجاست که وی گرچه نمایندۀ فروشندگان خصوصی برق است، اما آن‌چنان پیرامون ضرورت کاهش پیک برق و توقف نیروگاه‌سازی در کشور صحبت کرد که گویا نمایندۀ وزارت نیرو و بیان‌کنندۀ دغدغه‌های ملی است.

صبوری گفت: هم اکنون ۴۹ نیروگاه در حال بهره‌برداری یا احداث متعلق به بخش خصوصی است که ۶۰% برق حرارتی کشور را تولید می‌کند.

لزوم کاهش پیک مصرف برق

وی ادامه داد: از سال ۵۷ تا ۹۶ به طور متوسط سالانه ۷.۴% رشد پیک برق سالانه داشتیم. همواره تفکر حاکم بر بخش برق، مبتنی بر مدیریت سمت عرضه بوده تا بتواند پاسخگوی پیک مصرف باشد. با این روند، هر ۱۰ سال یک بار باید کل تاسیسات بخش برق ایران دو برابر شود تا بتواند پیک مورد نیاز را تامین کند. علاوه بر این، باید استهلاک و بازنشستگی تجهیزات را هم در نظر بگیریم که این عدد ۱۰ سال باز هم کمتر می‌شود. هم اکنون ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه با سن حدود ۴۰ سال به بالا در کشور فعال هستند.

مهندس صبوری تاکید کرد: اگر به جای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه که هزینۀ خرید تضمینی برق آن برای دولت ۲۵۰۰ میلیارد تومان است، دولت نیمی از هزینۀ خرید برخی تجهیزات کم‌مصرف را به صورت یارانه تامین کند بسیار بهتر است.

وی افزود: دولت می‌تواند نیمی از هزینۀ خرید ۱.۵ میلیون کولر گازی پربازده با قیمت ۱.۵ میلیون تومان، ۳.۵ میلیون کولر آبی پربازده با قیمت ۵۰۰ هزار تومان و ۵۰ میلیون لامپ کم‌مصرف با قیمت ۵۰۰۰ تومان را به صورت یارانه پرداخت کرده و کشور را از سرمایه‌گذاری در ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید بی‌نیاز می‌کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.