۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۵۱۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

به دلایلی همچون ضرورت ایجاد تنوع در مبادی وارداتی، اولویت پاکستان به عنوان همسایه مرزی در برقراری روابط سیاسی و اقتصادی بهتر و همچنین امکان صادرات محصولات تولید داخلی به پاکستان در مقایسه با هند، واردات برنج از پاکستان نسبت به هند گزینه بهتری برای واردات برنج ایران محسوب می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال جاری میلادی میزان صادرات برنج پاکستان روند بسیار قابل توجهی داشته و انتظار می رود هدف صادرات ۲ میلیارد دلار برنج از سوی این کشور تا پایان سال جاری میلادی محقق شود.

تنها در دو ماه چهارم سال جاری میلادی میزان صادرات برنج پاکستان با بیش از ۴۰ درصد افزایش به ۲۲۴ میلیون دلار رسیده است.

ای در حالیست که در طول دو سال اخیر کشور پاکستان بازارهای صادراتی خود را از دست داده بود و میزان صادرات برنج این کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود.

مقامات پاکستانی اعلام کرده اند حرکت صادرکنندگان برنج به سمت برندسازی و استفاده از بسته بندی مناسب تر، دلیل اصلی افزایش صادرات برنج در سال جاری بوده است.

کشور پاکستان توان قابل توجهی در تولید برنج دارد و در صورت عملکرد بهتر، امکان افزایش صادرات آن فراهم است.

در حال حاضر تولیدکنندگان برنج هندی توانسته اند با عملکرد بهتر بخش عمده بازارهای برنج در منطقه همچون بازار کشور عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به خود اختصاص دهند. در حال حاضر سهم کشور هند از بازار برنج عربستان بیش از ۷۰ درصد است.

ایران نیز هرساله بخش عمده برنج وارداتی خود را از کشور هند وارد می کند و تقریبا بازار برنج وارداتی را به طور کامل در اختیار صادرکنندگان هندی قرار داده است.

با اینحال به دلایلی همچون ضرورت ایجاد تنوع در مبادی وارداتی برنج، اولویت پاکستان به عنوان همسایه مرزی در برقراری روابط سیاسی و اقتصادی بهتر و همچنین امکان صادرات محصولات تولید داخلی به پاکستان در مقایسه با هند، واردات برنج از پاکستان به مراتب گزینه بهتری برای ایران محسوب می شود.

منبع: پایگاه خبری داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.