۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۵۰۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ دسته: روغن و دانه های روغنی، کشاورزی
۰

بیش از ۶۰ درصد از نیاز سالانه کشور هند به روغن های خوراکی از طریق واردات تأمین می شود و دولت هند قصد دارد با افزایش میزان تولید دانه های روغنی و روغن، از وابستگی به واردات بکاهد و در راستای خودکفایی در این محصول گام بردارد. به این منظور بیش از ۳.۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی برای تولید بیشتر دانه های روغنی تخصیص داده شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هند در حال حاضر در تأمین روغن های خوراکی مورد نیاز در بازار داخلی به طور گسترده ای به واردات وابسته است. این کشور در سال گذشته بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار انواع روغن های خوراکی اعم از روغن پالم و روغن سویا وارد کرده است.

با اینحال هند قصد دارد با حمایت از تولیدکنندگان دانه های روغنی داخلی از واردات این محصول بکاهد و به سمت خودکفایی در تولید آن گام بردارد.

طبق برآوردهای انجام گرفته میزان نیاز سالانه کشور هند به روغن های خوراکی در حدود ۲۴ میلیون تن است. از این میزان به طور میانگین سالانه حدود ۱۵ میلیون تن از طریق واردات تأمین می شود که نشان از وابستگی بیش از ۶۰ درصدی این کشور به واردات در تأمین نیاز داخلی روغن های خوراکی دارد.

این درحالیست که در دهه ۱۹۹۰ میلادی وابستگی هند به واردات روغن های خوراکی در حدود ۳ درصد نیاز داخلی بوده اما این میزان درحال حاضر به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

در همین راستا شورای تحقیقات کشاورزی کشور هند اعلام کرده است با برنامه های حمایتی در نظر گرفته شده افزایش ۴۰ درصدی تولید دانه های روغنی در طول ۵ سال آینده در دستور کار این کشور قرار گرفته است.

در این برنامه بیش از ۳.۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی برای تولید بیشتر دانه های روغنی تخصیص داده می شود.

افزایش میزان بهره وری زمین های کشاورزی نیز برنامه دیگر این کشور برای افزایش تولید دانه های روغنی است. در حال حاضر در هر هکتار از زمین های کشاورزی ۱۲۲۵ کیلوگرم دانه روغنی در هر سال تولید می شود و کشور هند قصد دارد این میزان را به بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم تولید سالانه در هر هکتار افزایش دهد.

در سال گذشته میزان تولید دانه های روغنی کشور هند در حدود ۳۲ میلیون تن بوده است که در بیش از ۲۶ میلیون هکتار زمین کشاورزی تولید شده است.

منبع: پایگاه خبری داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.