۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۱۸۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

اقتصاددانان مطرح بریتانیا معتقدند نتیجه نظام سرمایه داری چیزی جز سوء استفاده سرمایه داران از اقشار مستضعف نیست. این نظام نه در مقاوم سازی اقتصاد در برابر اثرات مخرب محیطی عملکرد مناسبی دارد و نه می تواند عدالت اقتصادی را محقق نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر در بین احزاب مطرح کشور بریتانیا بحث بر سر مزایا و معایب نظام سرمایه داری یا کاپیتالیسم مطرح شده است و طرفداران و مخالفان سرمایه داری نظراتی را در این زمینه مطرح کرده اند.

در حال حاضر حزب حاکم بریتانیا که حزب محافظه کار نام دارد، به رهبری ترزا می نخست وزیر این کشور به شدت از نظام سرمایه داری حمایت می کند و ارزش های آن را برای توسعه بهتر جامعه و اقتصاد مفید می داند.

اما در مقابل حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین معتقد است کاپیتالیسم به آخر خط رسیده و اکنون با بحران مشروعیت مواجه است.

در بریتانیا مخالفت علیه نظام سرمایه داری شدت گرفته است

مخالفت های سیاست مدران حزب کارگر بریتانیا و به طور خاص جرمی کوربین رهبر این حزب با نظام سرمایه داری در سال های اخیر شدت بیشتری گرفته و موجب جلب توجه مردم این کشور، خصوصا جوانان به طرفداری از این حزب شده است.

اما این تنها سیاستمداران حزب کارگر بریتانیا نیستند که با کاپیتالیسم حاکم در این کشور مخالف هستند؛ بسیاری از اقتصاددانان نیز انتقادات گسترده ای به نظام سرمایه داری وارد کرده اند که پاسخ مناسبی برای آن ها مطرح نشده است.

در این راستا نظرات برخی از اقتصاددانان مطرح بریتانیا که در دانشگاه های معتبر این کشور فعالیت می کنند جالب توجه است.

نظام سرمایه داری در زمینه توزیع ثروت مناسب عمل نمی کند

بخشی از اقتصاددانان بریتانیایی گرچه توقف کامل نظام سرمایه داری فعلی در کشور بریتانیا را مناسب نمی دانند اما معتقدند اصلاحات لازمی باید صورت بگیرد؛ چرا که حتی اگر نظام سرمایه داری از نظر تولید ثروت بیشتر در کل جامعه مفید باشد، اما به طور قطع مناسب ترین راه برای توزیع ثروت تولید شده نیست.

نظام سرمایه داری به یک سونامی منجر می شود که اخلاق را در جامعه ریشه کن می کند. در نظام سرمایه داری محرک اصلی امیال و حس رقابت مردم است. در چنین شرایطی مردم تلاش می کنند بدون وقفه به هر روش ممکن به ثروت خود بیفزایند.

اما متأسفانه این تلاش بی وقفه موجب می شود عده خاصی از مردم و سازمان ها بخش عمده منابع موجود در جامعه را به تسخیر خود در آورند و اقشار ضعیف تر و بی دفاع جامعه را مورد سوء استفاده قرار دهند.

این نتیجه به معنی غلط اجرا شدن اصول نظام سرمایه داری نیست، بلکه دقیقا روش نظام سرمایه داری همین است؛ چرا که هدفی جز انباشت سرمایه بیشتر در آن متصور نیست.

دخالت دولت به منظور اصلاح نظام سرمایه داری ضروری است

تنها راه جلوگیری از وقوع این مسائل مداخله دولت به عنوان یک ناظر و داور است. دولت باید با مداخله خود بین قدرت ها و بازیگران حاضر در اجتماع تعادل ایجاد نماید تا سلامت جامعه سرمایه داری تضمین شود.

بنابراین نظام سرمایه داری و بازار آزاد واقعی به نتایج مطلوبی ختم نمی شود و کنترل آن از سوی دولت ضروری است.

در این زمینه دولت باید در جهت احقاق حقوق افراد آسیب پذیر عمل نماید و با کمک آن ها در جهت ایجاد ارزش های اخلاقی در جامعه گام بردارد.

نظام سرمایه داری واقعی تا به حال در هیچ جای دنیا تجربه نشده است

از طرف دیگر مسئله مهمی که باید طرفداران سرمایه داری و بازار آزاد به آن توجه کنند، این نکته است که این نظام تا به حال در هیچ جای دنیا تجربه نشده و نتایج آن کاملا نامشخص است.

به طور کلی ایجاد آزادی حقیقی در تمامی تعاملات اجتماعی نیازمند وجود برابری و تعادل بین تمامی بازیگران است. در حال حاضر در بازارهای جهانی و ملی به هیچ عنوان چنین برابری و تعادلی وجود ندارد.

از این رو رها کردن بازارها به معنی آزادی حقیقی نخواهد بود و در عمل با این کار بازارها تحت کنترل و اختیار افراد معدودی قرار می گیرد که قدرت بیشتری از دیگران دارند.

بنابراین نتیجه حاکم شدن اصول نظام سرمایه داری و بازار آزاد در بازار نیروی کار و تولید، ایجاد آزادی برای عده معدود سرمایه دار و از دست رفتن آزادی حقیقی بخش عمده جامعه خواهد بود. از این رو نظام سرمایه داری واقعی در عمل ضد آزادی افراد جامعه عمل می کند.

در حال حاضر هدف اصلی نظام های اقتصادی کاهش اثرات منفی و مخرب محیطی از یک سو و ایجاد عدالت اقتصادی از سوی دیگر است. اما نظام سرمایه داری نه در مقاوم سازی اقتصاد در برابر اثرات مخرب محیطی عملکرد مناسبی دارد و نه می تواند عدالت اقتصادی را محقق نماید.

برگرفته از: گاردین

  1. سرمایه داری در ایران داریم که بدتر از بقیه سرمایه داری هاست ، من خودم کارگر بودم دیدم نا برابری رو دیدم برده داری رو دیدم مدیریت ضعیف رو که انشاالله این پولهای که با عرق جبین کارگر بدست میاد وحلال نیست، وپولهای که از بیت المال ایرانیان از طریق ، اقتصاد غیر مولد بدست میارن تبدیل به سرطان بشه وتومور این قشر رو بگیره میگن این پولها رو می برن خارج از کشور خرج می کنند پولهای دزدی رو ،می خوان با پول دزدی امریکا رو اباد کنند خودشان رو اباد کنند ، اما خبر ندارن که این فقط به ضرر کارگر نیست چون اخلاقیات رو ازبین می بره این افراد بی رحم با فرزندان مثل خودشان در امریکا زندگی کرده واخلاقیات روز به روز رو به فروپاشی میره

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.