۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۳۵۲ ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ دسته: انرژی
۰

بریتانیا قصد دارد ۳۰۰ میلیون پوند معادل ۳۸۰ میلیون دلار در تولید سوخت هسته‌ای پیشرفته که تولید آن در انحصار روسیه است، سرمایه‌گذاری کند. هدف بریتانیا از این اقدام علاوه بر قطع وابستگی به روسیه در تامین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای، به دست گرفتن بازار این کشور در دیگر خریداران سوخت هسته‌ای با فناوری پیشرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد، بریتانیا ۳۰۰ میلیون پوند معادل ۳۸۰ میلیون دلار روی سوخت هسته‌ای که در نسل بعدی راکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود، سرمایه‌گذاری می‌کند. یکی از اهداف این کار ضربه به ولادیمیر پوتین است. بودجه دولتی از تولید داخلی اورانیوم کم غنای با سنجش بالا (HALEU) حمایت خواهد کرد. این سوختی است که در بیشتر راکتورهای پیشرفته مورد نیاز است. این سوخت راهبردی بازاری انحصاری دارد و در حال حاضر به صورت تجاری فقط در روسیه تولید می‌شود.

کلر کوتینیو، وزیر امنیت انرژی، گفت که برنامه HALEU بریتانیا می‌تواند این توانایی را داشته باشد که سوخت رآکتور بقیه جهان را تامین کند. این کار به انزوای بیشتر مسکو کمک می‌کند، روسیه از زمان حمله به همسایه خود اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ با تحریم‌های شدید غرب مواجه شده است.

به گفته دپارتمان امنیت انرژی (DESNZ)، ۱۰ میلیون پوند اضافی نیز برای توسعه مهارت‌ها و سایت‌های تولید سایر سوخت‌های هسته‌ای پیشرفته در بریتانیا ارائه خواهد شد. این کشور امیدوار است که این اقدام، منجر به تولید سوخت در شمال غرب انگلیس مبتنی بر توانایی داخلی بیانجامد. همچنین در غنی‌سازی اورانیوم، به تامین سوخت هسته‌ای داخلی در بلندمدت و حمایت از متحدان بین‌المللی کمک کند.

فناوری هسته‌ای ضامن امنیت انرژی بریتانیا

خانم کوتینیو گفت: «ما در برابر پوتین در مورد نفت و گاز و بازارهای مالی ایستادیم، نمی‌گذاریم او ما را مجبور به باج دادن در سوخت‌های هسته‌ای وا دارد. بریتانیا اولین نیروگاه هسته‌ای عملیاتی خود را به جهان نمایش داد. هم اکنون نیز ما اولین کشوری در اروپا خارج از روسیه خواهیم بود که سوخت هسته‌ای پیشرفته تولید می‌کند. این برای امنیت انرژی در داخل و خارج از کشور حیاتی خواهد بود. این پروژه بر اساس مزیت های رقابتی تاریخی بریتانیا است.»

دپارتمان وزیر کابینه گفت که سرمایه‌گذاری در نسل بعدی انرژی هسته‌ای به بریتانیا کمک می‌کند تا با ارائه توان داخلی مقرون به صرفه و پاک، به سمت اقتصاد کربن صفر حرکت کند.

مقامات گفتند که راکتورهای پیشرفته مدولار کوچکتر هستند، می‌توانند در کارخانه‌ها ساخته شوند. همچنین امکان ساخت سریع‌تر و کم‌ هزینه‌تر را دارند. این راکتورها پتانسیل این را دارند که نحوه ساخت نیروگاه‌ها را تغییر دهند. اولین کارخانه قرار است در اوایل دهه ۲۰۳۰ به بهره برداری برسد.

منبع: اکسپرس

اتمام پیام/ انرژي



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.