۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۳۸۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ دسته: مسکن، مسکن روستایی کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه وظیفه دارد سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را در کشور نوسازی و بهسازی نماید. این اقدام علاوه بر مقاوم سازی بافت های فرسوده روستایی، زمینه ایجاد اشتغال و رونق پایدار در اقتصاد کشور را نیز فراهم می آورد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس مطالعات زمين‌شناختی، حدود ۹۷ درصد از شهرها و روستاهاي كشور در معرض خطرات ناشي از وقوع زلزله است. به همین منظور، نوسازی و بهسازی بافت های مسکونی به ویژه در روستاها از اولویت بالایی برخوردار است.

طبق آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تنها ۲.۱ میلیون واحد مسکن روستایی معادل ۳۹ درصد از کل مسکن های روستایی موجود به صورت مقاوم هستند و مابقی حدود ۳.۲ میلیون واحد نیاز به بهسازی و نوسازی دارد؛ لذا علاوه بر نیاز به ساخت مسکن روستایی جدید در کشور باید برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی غیر مقاوم نیز فکری شود.

در این راستا، اقدامات متعددی طی بیش از ۲۰ سال گذشته در نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در کشور انجام شده است که ضروری است تقویت گردد.

اقدامات کشور در حوزه مسکن روستایی

طرح بهسازی مسكن روستايی از سال ۱۳۷۴ توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامی، با هدف بهبود كيفيت مسكن و بافت روستايی و ارتقاء سطح ايمنی آغاز گرديد.

در ادامه به‌منظور تسريع در روند اجرای بهسازی مسكن روستايی و نيل به اهداف اين طرح و با توجه به شناسايی نقاط ضعف و كمبود سال‌های گذشته، طرح ويژه بهسازی مسكن روستايی در سال ۱۳۸۴ در هيأت دولت وقت مطرح‌ و به تصويب رسيد.

در این طرح برای ساخت مسکن روستایی تسهیلات بانکی در اختیار روستاییان قرار می‌گرفت تا ضمن بهبود بافت های مسکونی در روستا، از مهاجرت روستاییان به شهرها کاسته شده و به تثبیت جمعیت روستایی و افزایش تولید در روستاها منجر شود و طی آن، برای مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسكونی روستايی کم‌دوام و بی‌دوام در روستاهای كل كشور اقدام و برنامه‌ریزی شد.

آخرین اقدام انجام شده در راستای ساخت مسکن روستایی به مصوبه اواخر سال ۱۳۹۵ بر می‌گردد که بر اساس آن تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت مسکن روستایی  ۱۸ تا ۲۰ میلیونی برای هر واحد در نظر گرفته‌شده است. پرداخت این تسهیلات ارزان‌قیمت در مناطق مرزی ۲۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق روستایی ۱۸ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده و بازگشت آن با سود ۵ درصد و در اقساط ۱۲ ساله خواهد بود.

همچنین بر اساس بند مصوب در قانون برنامه ششم توسعه، سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باید در کشور بهسازی و نوسازی شود.

تعداد مسکن روستایی ساخته شده در کشور

بر اساس آمارهای بنیاد مسکن، تعداد مسکن‌های روستایی نوسازی و بهسازی شده طی سال های ۷۴ الی ۸۴ حدود ۲۰۰ هزار واحد بود که این تعداد در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ به حدود حدوداً ۱.۶ میلیون واحد رسید.

همچنین طبق آمارهای رسمی که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه‌شده است، طی سال های ۹۲ تا ۹۶ کل قراردادهای بسته‌شده برای بهسازی و بازسازی مسکن های روستایی در سال ۹۳ تقریباً ۱۱۳ هزار واحد و در سال ۹۵ تقریباً ۲۷ هزار واحد بوده است.

همچنین سال‌های ۹۲ و ۹۴ سهمیه‌ای به طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی تخصیص داده نشده است. در واقع طی چهار سال اخیر حدود ۱۴۰ هزار مسکن روستایی در کشور نوسازی و بهسازی شده است.

اشتغال ۴۰۰ هزارتایی نتیجه ساخت ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در سال

ساخت این میزان مسکن علاوه بر تأمین امنیت و مقاوم سازی بافت های مسکونی در روستا، می‌تواند به اشتغال روستایی نیز کمک نموده و از مهاجرت جلوگیری نماید.

به‌عنوان مثال طبق برآوردها اگر سالانه ۲۰۰ هزار مسکن ساخته شود، ۴۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد می‌شود.

همچنین طبق گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰ تا ۱۵ درصد فولاد تولید داخل و ۱۰ تا ۱۲ درصد سیمان تولید کشور در این ساخت و سازها استفاده خواهد شد که باعث رونق اقتصاد کشور می شود و با توجه به اینکه کشور به بهسازی و نوسازی حدود ۳.۲ میلیون واحد مسکونی روستایی نیاز دارد، این اشتغال پایدار نیز خواهد بود.

با این اوصاف، ضروری است دولت بهسازی و نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور را پیگیری نماید تا علاوه بر عمل به قانون و مقاوم سازی بافت های فرسوده روستایی، زمینه ایجاد اشتغال و رونق پایدار در اقتصاد کشور را نیز فراهم آورد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.