۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۴۳۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰ دسته: مسکن کارشناس: محمدرضا تک ختا
۰

بانک مرکزی بعد از ۹ ماه توقیف انتشار، گزارش آمار بازار مسکن تهران را منتشر کرد که بر اساس آن، در مهر ماه سال جاری، متوسط قیمت مسکن در تهران با جهش ۸۰ درصدی در یکسال، به حدود ۷۶ میلیون تومان رسیده است. همچنین تعداد کل معاملات مسکن تهران در طول یک سال گذشته، ۴۲ درصد کاهش یافته است.

مسیر اقتصاد/ در روزهای اخیر، آمار قیمت مسکن که تا پیش از این، انتشار آن توسط مرکز آمار ایران و بانک مرکزی برای حدود ۹ ماه و به منظور کنترل بازار مسکن متوقف شده بود، منتشر شد. پیش از این، آخرین گزارش منتشر شده از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران از سوی بانک مرکزی مربوط به آذر ماه سال ۱۴۰۱ بود که بر اساس این گزارش، میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در تهران، حدود ۴۸ میلیون تومان اعلام شده بود.

روند نزولی برخورداری از «مسکن مقرون به صرفه» در تهران

افزایش ۸۰ درصدی قیمت مسکن تهران در طول یک سال

بر اساس داده‌های منتشر شده از بازار مسکن تهران، میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در تهران، در مهر ماه سال جاری به حدود ۷۶ میلیون تومان رسیده است که حاکی از افزایش حدود ۸۰ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است. این مقدار در مهر ماه سال ۱۴۰۱، حدود ۴۴ میلیون تومان اعلام شده بود.

در مهر ماه سال جاری متوسط قیمت در مناطق ۱ تا ۶ بیشتر از متوسط کل شهر و در سایر مناطق کمتر از این مقدار گزارش شده است. همچنین بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در میان مناطق ۲۲ گانه تهران مربوط به منطقه ۱ با متوسط قیمت ۱۴۹ میلیون تومان و کمترین نیز همانند یک سال گذشته مربوط به منطقه ۱۸ با متوسط قیمت حدود ۳۲ میلیون تومان است.

کاهش ۴۲ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در طول یک سال

در مهر ماه سال جاری، در مجموع ۳۱۳۳ واحد مسکونی در شهر تهران مورد معامله قرار گرفته است که در مقایسه با مهر ماه سال قبل، این مقدار حدود ۴۲ درصد کاهش یافته است. تعداد کل معاملات انجام شده در مهر ماه سال ۱۴۰۱، ۵۴۱۶  فقره اعلام شده بود.

توزيع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مهر ماه سال ۱۴۰۲ حاکي از آن است که از ميان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با ۴۰۴ فقره معامله و سهم حدود ۱۳ درصدی از کل معاملات انجام شده، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین منطقه ۱۹ با ۳۴ فقره معامله و سهم حدود ۱ درصدی از کل معاملات انجام شده، کمترین تعداد را به خود اختصاص داده است. میانگین قیمت در منطقه ۵ حدود ۹۳ میلیون تومان و در منطقه ۱۹ حدود ۳۹ میلیون تومان اعلام شده است.

افزایش معاملات مربوط به واحدهای مسکونی با بیش از ۲۰ سال عمر بنا

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده در شهر تهران به تفکيک عمر بنا در مهرماه سال   ۱۴۰۲ حاکی از آن است که از مجموع ۳۱۳۳ واحد مسکوني معامله شده در شهر تهران، واحدهای مسکونی تا ۵ سال عمر بنا با ۸۶۰ فقره معامله و سهم حدود ۲۷ درصدی از کل معاملات انجام شده، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. سهم این واحدها از کل معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱.۲ درصد کاهش یافته است اما در مقابل واحدهای مسکونی با بیش از ۲۰ سال عمر بنا که با ۶۹۰ فقره معامله در مهر ماه سال جاری، سهم ۲۲ درصدی از کل معاملات انجام شده را داشته است، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین واحدهای مسکونی با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر مربع، با سهم حدود ۱۵ درصدی از کل معاملات، بیشترین سهم از کل معاملات را داشته‌اند. به طور کلی واحدهای با متراژ کمتر از ۸۰ متر مربع، سهم ۵۸ درصدی از کل معاملات داشته‌اند که این مقدار نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود ۱ درصد افزایش یافته است.

پیش از این مرکز آمار بعد از ۸ ماه عدم انتشار داده‌ها، گزارشی از وضعیت قیمت مسکن در تهران منتشر کرد که آن گزارش نیز حاکی افزایش شدید قیمت در ماه‌های پایانی سال قبل و ماه‌های ابتدایی سال جاری دارد و بر اساس آن قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به حدود ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

منبع: گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.