۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۳۲۱ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی محوله به وزارت کشاورزی، قرار است ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور برای افزایش نفوذپذیری خاک تحت عملیات آبخیزداری قرار بگیرد. مدیریت بهینه منابع آبی موجود از نتایج اجرای این پروژه خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد به مديريت جامع، يكپارچه و هدفمند یک حوزه آبخيز، آبخیزداری اطلاق می شود.

آبخيزداری مشتمل بر كليه اقدامات و برنامه های فنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی از قبيل ارتقاء سطح  فرهنگ، آموزش و ايجاد اشتغال و تأمين معيشت مردم ساکن مناطق آبخيز، تامين امكانات زيربنایی، خدماتی، بهداشتی و رفاهی، افزايش بهره وری منابع آب، كشاورزی و دامپروری، کنترل فرسایش و سیلاب ها، بهبود پوشش گياهی طبيعی و حفاظت و بهره برداری اصولی از مراتع و جنگل ها است.

آبخیزداری به عنوان یکی از وظایف جهاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه آمده است؛ حتی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه در حوزه آبخیز سدها و سایر مناطق، اجرای ۶۵۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری را در قالب یک پروژه محول کرده است.

مدیریت بهینه منابع آبی برای رفع بحران آب در کشور از نتایج اجرای این پروژه خواهد بود.

اجرای بیش از ۱۹ هزار هکتار طرح آبخیزداری در استان تهران

در همین راستا طرح مدیریت آبخیزداری در ۱۹.۲ هزار هکتار از زمین های حوزه آبخیز گمرکان شهرستان ملارد استان تهران اجرایی شده است.

سید علی عظیمی، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملارد دیروز در این باره گفت: یکی از سیاست های راهبردی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز است که بر همین اساس اجرای این طرح در استان تهران با انتخاب حوزه آبخیز گمرگان کلید خورده است. پس از اجرای این طرح بعنوان یک مدل و روش موفق به سایر حوزه های آبخیز استان تعمیم داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای موفقیت در اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز، ضروری است علاوه بر مشارکت جوامع محلی، انسجام درون و برون سازمانی ایجاد شود و تمامی بخش ها ازجمله دستگاه های دولتی و بخش خصوصی همکاری لازم را داشته باشند.

اهداف اجرای طرح آبخیزداری ملارد

حفظ منابع پایه از جمله آب و خاک، حفظ و بهبود تنوع زیستی، ارتقاء و بهبود معیشت جوامع محلی، کاهش فرسایش خاک و رسوب و جلوگیری از بروز سیلاب، کاهش اثرات خشکسالی، افزایش بهره وری در منابع طبیعی، بهبود کیفیت آب شرب و کشاورزی، کاهش آثار تغییرات اقلیمی، مهار بیابانزایی و احیای اراضی بیابانی به عنوان مهمترین اهداف اجرای این طرح یاد شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.