۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۴۹۱۳ ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: مسکن
۰

محمدجواد خسروی‌پور رئیس نهاد راهبری و پایش طرح‌های جامع شهر تهران، ظرفیت‌های زیست محیطی و منابع را معیار اصلی تدوین طرح‌های جامع شهری عنوان کرد و افزود: در طرح جامع شهر تهران برای افق سال ۱۴۰۵، ۱۰ میلیون و ۴۳۰ هزار نفر جمعیت درنظر گرفته شده که هرچند از جمعیت ساکن فعلی بیشتر است ولی از آنجا که جمعیت شاغل در تهران روزانه به حدود ۱۳.۵ میلیون نفر می‌رسد، لازم است این طرح جامع متناسب با جمعیت و منابع موجود بازنگری شود.

محمدجواد خسروی‌پور رئیس نهاد راهبری و پایش طرح‌های جامع شهری تهران، در گفتگو با مسیر اقتصاد بیان کرد: طرح‌های جامع از جمله طرح جامع شهر تهران همان‌طور که از اسم آن مشخص است، مولفه‌ها و شاخصه‌هایی دارد که باید تمام ابعاد شهری را در نظر بگیرد. ظرفیت‌های زیست‌محیطی و جمعیت ساکن و شاغل ازجمله این موارد است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین این ابعاد در طرح جامع ظرفیت‌هایی هست که در شهر وجود دارد و بر مبنای آن جمعیتی را برای سکونت در شهر درنظر می‌گیرند. برای مثال در هر شهری بخواهیم برنامه‌ریزی کنیم یک ظرفیتی از نظر زیست‌محیطی، منابع آب و انرژی وجود دارد. بر این اساس یک برآوردی می‌شود که چه جمعیتی در این محدوده می‌تواند حضور پیدا کند تا توازن زیست محیطی از بین نرود. در صورت اختلال در این توازن فجایعی اتفاق می‌افتد، مثل فجایعی در برخی کشورهای دنیا که به دلیل کاهش منابع آبی و یا شیوع آلودگی مجبور به جابجایی بخشی از جمعیت شدند تا شهر به تعادل برسد. اساسا در تمام طرح‌ها باید یکی از رویکردهای ما توجه و درنظر گرفتن جمعیت باشد و همین رویکرد است که ما را در پایش طرح‌های جامع متوجه ظرفیت‌های زیست محیطی می‌کند.

طرح جامع شهر تهران باید با لحاظ ۱۳.۵ میلیون نفر جمعیت بازطراحی شود

خسروی پور در پاسخ به این سوال که برای تعادل بخشی به شهر تهران چه میزان ظرفیت زیست‌محیطی برای پذیرش جمعیت وجود دارد، گفت: این ظرفیت براساس یک سری مولفه‌ها بدست می‌آید، اگر صرفا بگوییم مثلا شهر تهران فلان مقدار ظرفیت برای جمعیت دارد، این حرفیست که به سادگی نمی‌توان بیان کرد. باید مولفه‌هایی مثل منابع آبی، فرونشست زمین و شرایط آب و هوا را درنظر گرفت و از خروجی آن نتیجه می‌گیریم چقدر شهر تهران گنجایش جمعیت دارد.

وی افزود: مشاورانی که برای تهیه طرح جامع شهر تهران زحمت کشیده‌اند، عددی را برای جمعیت تهران برآورد کردند که بنظر راهگشا خواهد بود. در کتاب طرح جامع سقف جمعیتی شهر تهران را تا افق ۱۴۰۵ جمعیت ۱۰.۴۳۰ میلیون نفر تعیین و برنامه‌ریزی کرده اند. بر اساس اطالاعات مرکز آمار جمعیت ساکن تهران حدود ۹ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ هست که اگر با افق طرح جامع مقایسه کنیم هنوز حدود یک میلیون نفر فاصله داریم.

اما یک اتفاقی که افتاده، در طرح جامع نکته‌ای بیان شده که مغفول مانده، آن هم ذکر«برنامه‌ریزی برای جمعیت ساکن و شاغل، جمعیت روزانه» است. تمام آماری که بیان می‌شود بر اساس آمار ساکن در تهران است که سرشماری شده است، اما برآوردها نشان می‌دهد حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت روزانه تهران است. اگر این جمعیت معیار باشد یعنی از افق طرح جامع عبور کردیم و ما باید به سمتی برویم که خدمات را برای این ۱۳.۵ میلیون نفر تامین کنیم. البته با پیشبینی برخی تحولات آینده در طرح جامع گفته شده بود که بازنگری سند هر ۵ سال یکبار باید صورت گیرد. ولی از سال ۱۳۸۶ که این سند نوشته شده هیچ بازنگری در آن انجام نشده است و این عدم بازنگری موجب مغول ماندن برخی مولفه‌ها شده است. ما دنبال این هستیم که با بازنگری آن بتوانیم کمکی کنیم برای به‌روز‌سانی ظرفیت‌هایی که در شهر وجود دارد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.