۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۰۹۷ ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵ دسته: کشاورزی
۰

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی گفت: با واردات نزدیک به ۱۷ هزار تن فیله ماهی تیلاپیا، در سال ۲۰ هزار شغل در بخش شیلات از بین می رود. این درحالیست که امکان تولید این ماهی در کشور وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد، تولید و پرورش ماهی تیلاپیا به دلیل سرعت رشد بالا، داشتن طعم و مزه خوب، بی استخوان بودن، فیله پذیری آسان، ارزان بودن، مقاوم بودن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، زنده ماندن در آب های شور و لب شور، تراکم پذیری در سیستم های پرورشی، نیاز به تعویض آب کم در طول دوره پرورش نسبت به سایر گونه های آبزیان اقتصادی بوده و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات بیش از ۱۵ هزار تن ماهی تیلاپیا از کشور خارج می شود؛ این در حالی است که به گفته کارشناسان ایران توانایی تولید ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا را به صورت سالانه دارد.

لابی قوی برای واردات تیلاپیا و از بین رفتن ۲۰ هزار شغل

در همین خصوص آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با حکیم مهر ضمن بیان اینکه هم اکنون در سردخانه های کشور بیش از ۷ هزار تن ماهی تیلاپیا ذخیره شده است گفت: با واردات نزدیک به ۱۷ هزار تن فیله ماهی تیلاپیا، در سال ۲۰ هزار شغل در بخش شیلات از بین می رود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: من با یکی از مسئولان دامپزشکی صحبت می کردم، گفت که برای ممنوعیت تولید ماهی تیلاپیا شدیدا تحت فشار بودیم؛ این صحبت نشان می دهد که افراد پشت قضیه واردات ماهی تیلاپیا، لابی قوی ای دارند.

گفتنی است مسیر اقتصاد در سه ماهه اخیر پیگیری های زیادی برای مصاحبه با مسئولین سازمان دامپزشکی انجام داده است ولی مسئولین این سازمان از مصاحبه خودداری کرده اند.

کیفیت ماهی تیلاپیا توسط سازمان دامپزشکی تایید شده است

این در حالی است که همین مسئولین در جلسات متعدد با تولیدکنندگان و کارشناسان بخش شیلات از تولید ماهی تیلاپیا در کشور استقبال کرده و کیفیت این ماهی را تائید کرده بودند، حتی آنها مدعی شده بودند که تولید همزمان این ماهی با میگو در استخر سبب از بین رفتن بیماری های استخرهای میگو در کشور خواهد شد.

گفتنی است که نزدیک به یک دهه هست که تولید این ماهی در کشور از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع شده است و به این ماهی مجوز تولید داده نمی شود.

مسئولین این سازمان معتقدند که تیلاپیا یک گونه مهاجم است و اکوسیستم سایر آبزیان را از بین می برد؛ این درحالیست که کارشناسان شیلات معتقدند پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در مناطق سرپوشیده کویری و مرکزی ایران از جمله استانهای یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سمنان، قم و… به همراه با تک جنس سازی این ماهی و همچنین تولید آن در سیستم مدار بسته، مخاطرات احتمالی پرورش این ماهی را از بین می برد. مخاطراتی که در کشورهای تولیدکننده این ماهی مدیریت شده است.

لزوم اعطای مجوز به تولید ماهی تیلاپیا برای جلوگیری از پرورش غیرقانونی

عدم اعطای مجوز قانونی به پرورش ماهی تیلاپیا در کشور باعث شده است که پرورش این ماهی به صورت غیرقانونی گسترش پیدا کند که این روش مخاطرات بسیار بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت. در واقع در این شرایط دیگر نمی توان ملاحظات لازم برای پرورش این ماهی را در نظر گرفت و به تولیدکنندگان ابلاغ کرد.

امید است با اعطای مجوز به تولید قانونمند این ماهی در کشور شاهد حمایت از تولید داخلی این ماهی و اشتغالزایی در بخش شیلات باشیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.