۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۷۴۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ دسته: حمل و نقل
۰

پیش بینی می شود در سال جاری، حمل و نقل بار در ایران از طریق ریل ۵۰ درصد افزایش یابد؛ همچنین که ایران به دنبال ارتباط با اروپا از طریق ریل است. ۳ شرکت آلمانی در برنامه‌ریزی شبکه حمل‌ونقل ایران برای ارتباط ریلی این کشور با اروپا گنجانده شده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) از ماه مارس امسال حجم حمل‌ونقل ریلی در ایران به سرعت در حال افزایش است.

در دوره زمانی ۲۱ مارس تا ۸ آگوست (۴.۵ ماه ابتدای سال شمسی)، حمل‌ونقل کالا در کشور ایران از طریق راه‌آهن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش داشته است.

پیش بینی افزایش ۵۰ درصدی حمل بار از طریق ریل در ایران

در سال گذشته تقویمی ایران، ۱.۲ میلیون تن بار از طریق شبکه راه‌آهن ملی منتقل شده است. ایران پیش‌بینی کرده است که این مقدار در سال جاری ۱.۸ میلیون تن باشد؛ تاکنون حجم بار ریلی بیش از ۴۷۰،۰۰۰ تن بوده است.

از لحاظ مقیاس تن.کیلومتر، در سال گذشته ۲۷.۵ میلیارد تن/کیلومتر بار از طریق راه‌آهن این کشور حمل شده است. بر اساس گزارش تهران تایمز انتظار می‌رود این میزان در سال جاری به ۴۳ میلیارد تن کیلومتر برسد.

انجام ۳۰ درصد حمل و نقل با ریل، هدف ایران

بر اساس اهداف برنامه پنج ساله توسعه دولت ایران در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۰ درصد از حمل‌ونقل خود را با استفاده از راه‌آهن انجام دهد. بر این اساس از ماه مارس امسال، دولت ایران چهار یادداشت تفاهم با کشورهای مشترک‌المنافع مستقل (CIS) برای ارتقاء حمل‌ونقل راه‌آهن امضا کرده است.

در روز دوشنبه دولت ایران اعلام کرد که توافقنامه‌ای را با کشور همسایه خود ترکیه امضا کرده است. بر اساس گزارش فاینانشیال تریبون (Financial Tribune) از جمله اهداف این توافق‌نامه، برنامه افزایش سالانه ۱ میلیون تن حجم حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور است.

برای رسیدن به این هدف راه‌آهن دو کشور از طریق آذربایجان و از مرز رازی ارتباط برقرار می‌کنند. این گذرگاه مرزی در سه ماهه اول سال جاری ایرانی (شمسی)، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۶ درصدی در میزان حمل‌ونقل ریلی را داشته است.

ارتباط ریلی ایران و اروپا در همکاری شرکت راه آهن با سه شرکت آلمانی

دولت ایران به امکان راه اندازی راه‌آهن ایران-اروپا امیدوار است؛ در این مسیر آلمان می‌تواند به عنوان مقصد نهایی و ترکیه به عنوان یک کشور مهم حمل‌ونقل مورد توجه ایران باشد.

حسین عاشوری عضو هیئت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با فاینانشیال تریبون (Financial Tribune) گفت: یکی دیگر از مسیرهای بالقوه اتصال راه‌آهن ایران به اروپای غربی می‌تواند از دریای سیاه باشد، جایی که حمل‌ونقل بار می‌تواند از دریای سیاه به گرجستان منتقل شده و سپس توسط قطار به ایران برسد. گفته می‌شود شرکت‌های آلمانی DHL ،DB Cargo و DB Schenker در برنامه‌ریزی شبکه حمل‌ونقل این کشور گنجانده شده‌اند.

ایران و آذربایجان به طور گسترده‌ای در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن در این منطقه به عنوان بخشی از پروژه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال (INSTC) گفتگو می‌کنند. در حال حاضر شاخه جنوب غربی این کریدور کشورهای ایران، آذربایجان، دریای سیاه و اروپا را به هم متصل می‌کند.

منبع: سایت حمل و نقل ریلی