۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۰۹۰ ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

کشورهای عرب غرب آسیا از جمله عربستان، امارت و قطر، در حال توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، اعم از جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی هستند و در این زمینه پروژه‌های مشترک متعددی با کشور چین در دستورکار قرار داده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر کشورهای عرب غرب آسیا توسعه زیرساخت‌ها را در اولویت قرار داده‌اند و در این خصوص تجربه چین در زمینه ساخت شبکه راه آهن به کمک کشورهای غرب آسیا آمده تا ضمن توسعه خطوط ریلی این کشورها، زمینه همکاری برد-برد برای هر دو طرف را به ارمغان آورد. یکی از مهمترین پروژه‌های لجستیکی در حال ساخت، خط آهنی است که از ارومچی، منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور در شمال غربی چین آغاز شده و پس از عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران، به دبی در امارات می‌رسد.

راه‌گذر سی‌پک (CEPC) نخستین پروژه زیرساختی چین در پاکستان که قرار است با سرمایه ۹ میلیارد دلاری و با هدف توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری در این کشور احداث شود، از دیگر پروژه های چین در غرب آسیاست. این پروژه شامل یک پل و دو تونل عبوری دریایی، دو بزرگراه و یک راه آهن است.

همکاری‌های پروازی چین و کشورهای عربی

چین در سال‌های اخیر ارتباطات هوایی زیادی با کشورهای عرب غرب آسیا به ویژه امارات و کشورهای شمال آفریقا برقرار کرده است. در سال جاری با پرواز موفقیت آمیز ریاض به پکن، مسیر مستقیم پروازی بین دو کشور عربستان و چین نیز برقرار شد تا این کشور بتواند به بازار اقتصادی عربستان نیز نفوذ کند. حمایت از پروژه بزرگ «چشم انداز ۲۰۳۰ و خاورمیانه سبز» عربستان بخشی از این همکاری‌هاست.

توسعه حمل و نقل دریایی با کمک شرکت‌های چینی

شرکت چینی کوسکو شیپینگ (COSCO Shipping) که از حدود یک دهه پیش در غرب آسیا فعالیتش را آغاز کرده و دفتر مرکزی آن در دبی واقع شده است، مصمم شده تا با همکاری دیگر کشورهای عرب منطقه به احیای راه ابریشم، این میراث کهن چین کمک کند.

ارائه خدمات توسط شرکت‌های لجستیک برای صادرات انواع کالاهای چینی، امضای قرارداد امتیاز پایانه کانتینری فاز دوم بندر خلیفه در امارات، بهینه‌سازی مستمر خطوط کشتیرانی این کشور و ارایه خدمات درخواست بار و نمایندگی از جمله خدماتی است که این شرکت کشتیرانی چینی در منطقه غرب آسیا ارایه می‌کند.

منبع: گلوبال چاینادیلی

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.