۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۹۶۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷ دسته: پول و بانک، وام ازدواج کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که هیچ مقدار از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری مردم در بانک ها که حجمی معادل ۸۵ هزار میلیارد تومان دارند، صرف پرداخت وام ازدواج نشده است. این درحالیست که طبق قانون بانک ها موظف به استفاده از بخشی از این سپرده ها در اعطای وام ازدواج هستند و تنها با ۵ درصد از این منابع، امکان برچیدن صف ۵۰۰ هزار نفری وام ازدواج وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی در خصوص آمار کلان پولی و بانکی کشور تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶، میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز مردم در بانک ها برابر ۵۰۷.۱ هزار میلیارد ریال بوده که با کسر ذخیره قانونی ۱۰ درصدی، رقم آن به ۴۵۶.۳۹ هزار میلیارد ریال می رسد.

در طرف دارایی ترازنامه بانک‌ها نیز میزان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی بانک‌ها تا این تاریخ رقم ۴۵۳.۷ هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد.

این بدان معناست که بانک ها حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه پس انداز مردم را در اختیار داشته اند که تقریبا به همین میزان، تسهیلات قرض الحسنه ارائه کرده اند.

۸۵ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری به صورت قرض الحسنه وام داده نشده است

فارغ از بررسی اینکه تسهیلات قرض الحسنه اعطایی توسط بانک ها صرف چه اموری شده است، آمارها نشان می دهد که بانک ها هیچ مقدار از سپرده های قرض الحسنه جاری خود را که توسط مردم با نرخ صفر سپرده گذاری شده است، صرف اعطای تسهیلات قرض الحسنه نکرده اند.

طبق آمار میزان سپرده های قرض‌الحسنه جاری برابر ۹۵۶.۷ هزار ریال بوده است که پس از کسر ذخیره قانونی، به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان می رسد.

وام ازدواج، محل مصرف سپرده های قرض الحسنه جاری طبق قانون

طبق قوانین بانکی، در خصوص استفاده از سپرده های قرض الحسنه جاری برای اعطای وام قرض الحسنه صحبتی نشده و در این زمینه قانون خلا دارد؛ اما در قانون بودجه سال ۹۵ برای اولین بار، استفاده از بخشی از این سپرده ها مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفت.

بر اساس تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ مصوبه مجلس نهم که در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ نیز تکرار شد، بانک‌ها مکلف به اعطای وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی از محل منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری خود به زوجین شدند.

با ۵ درصد از سپرده های جاری، صف وام ازدواج برچیده میشد

آمارهای صف وام ازدواج در ابتدای سال جاری نشان می دهد که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج بوده اند؛ این درحالیست که طبق نکات مذکور، هیچ مقدار از سپرده های قرض الحسنه جاری در اعطای وام ازدواج مورد استفاده قرار نگرفت.

حال آنکه استفاده از تنها ۵ درصد از این سپرده ها می توانست صف وام ازدواج را برچیند.

با بانک های متخلف برخورد نشد

بانک مرکزی به عنوان نهاد نظارتی نقش مستقیم در عدم پیگیری این مهم و برخورد با بانک های متخلف در این زمینه داشته است. با این وجود تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

طرح ضربتی وام ازدواج بدون استفاده از سپرده های قرض الحسنه جاری اجرایی نمی شود

از آنجا که بانک مرکزی از ابتدای مردادماه با اجرای طرح ضربتی می کوشد صف وام ازدواج را کاهش دهد و در دو ماه به کمتر از ۵۰ هزار نفر که تکلیف قانون است برساند، ضروری است بانک ها را ملزم به استفاده از سپرده های قرض الحسنه جاری در این زمینه نماید؛ چرا که بدون استفاده از این سپرده ها، امکان تحقق طرح مذکور و کاهش صف وام ازدواج وجود ندارد.

افزایش مبلغ وام ازدواج با استفاده از سپرده های جاری

گفتنی است که استفاده از سپرده های قرض الحسنه جاری در اعطای وام ازدواج به زوجین می تواند علاوه بر کاهش صف وام ازدواج، امکان افزایش این مبلغ را برای پوشش دادن هزینه های زوجین فراهم آورد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.