۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۷۹۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ دسته: پول و بانک
۱

بر اساس آمار بانک مرکزی، تا انتهای شهریور ۱۴۰۲، بانک‌ها به ۴۱۰ هزار متقاضی، مجموعا بیش از ۸۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کرده‌اند. به این ترتیب بر اساس گزارش بانک‌ها، به هر متقاضی وام ازدواج به طور میانگین بیش از ۲۰۳ میلیون تومان تسهیلات اعطا شده‌است. درحالیکه بر اساس قانون بودجه مبلغ وام ازدواج برای هر فرد ۱۸۰ میلیون تومان و برای مردان کمتر از ۲۵ سال و بانوان کمتر از ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شده است و بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله سختگیری در ضمانت، کمتر از سقف قانونی به متقاضیان تسهیلات پرداخت می‌کنند.

مسیر اقتصاد/ درحال حاضر تنها حمایت قابل توجه از ازدواج و تشکیل خانواده، پرداخت وام قرض الحسنه با مشارکت بانک‌ها است که از اوایل دهه ۹۰ در بودجه سالانه گنجانده شده است. افزایش وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۵، از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۷، از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۸، از ۳۰ به ۵۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۹، از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان در بودجه ۱۴۰۰، از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون تومان در بودجه ۱۴۰۱ و از ۱۲۰ به ۱۸۰ میلیون تومان در بودجه ۱۴۰۲ مسیری بوده که در این سال‌ها طی شده است. همچنین در سال ۱۴۰۲ برای خانم‌های زیر ۲۳ سال و آقایان زیر ۲۵ سال سن، سقف وام ازدواج ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

آمار بانک مرکزی از اعطای تسهیلات ازدواج بانک‌ها در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از آمار اعطای تسهیلات ازدواج از سوی بانک‌ها، تا پایان شهریور ماه سال جاری ۲۷ بانک در پرداخت این بانک مشارکت داشته‌اند و به بیش از ۴۱۰ هزار متقاضی، در مجموع ۸۳ هزار ۴۵۶ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کرده‌اند.

در جدول زیر آمار منتشر شده از بانک مرکزی درخصوص میزان تسهیلات و تعداد فقره وام ازدواج پرداختی هریک از بانک‌ها نشان داده شده است.

بر اساس جدول فوق بانک‌های ملی، ملت، تجارت، صادرات و سپه، بیشترین سهم را در پرداخت تسهیلات ازدواج دارند. همچنین در پایان شهریور ماه بیش از ۲۶۰ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج از بانک‌ها قرار داشته‌اند.

بانک‌ها به هر متقاضی وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهند؟

بر اساس این آمار بانک‌ها به طور میانگین به هر متقاضی بیش از ۲۰۳ میلیون تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کرده‌اند. این درحالیست که بر اساس قانون بودجه سال جاری، سقف مبلغ وام پرداختی به هر متقاضی ۱۸۰ میلیون تومان است و تنها خانم‌های کمتر از ۲۳ سال و آقایان کمتر از ۲۵ سال سن میتوانند تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. همچنین سقف تسهیلات فرزندان اول ایثارگران مشمول دریافت وام ازدواج نیز دو برابر تعیین شده است.

علاوه بر این بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بانک‌ها علاقه‌ای به رعایت سقف تسهیلات در پرداخت وام ازدواج ندارند و به بهانه‌های متعدد خصوصا سخت گیری در ضمانت وام یا سقف اقساط وام گیرندگان بعد از اعتبارسنجی، متقاضیان را به سمت رضایت به دریافت تسهیلات کمتر سوق می‌دهند. بنابراین اینکه هر بانک متوسط تسهیلات اعطایی خود را بیش از ۲۰۰ میلیون تومان گزارش کرده محل ابهام است و از بانک مرکزی انتظار می‌رود ضمن دقت نظر در صحت سنجی و انتشار عمومی داده‌های اعلام شده از سوی بانک‌ها، در این خصوص شفاف سازی نماید. انتشار آمار تفکیکی اعطای تسهیلات ازدواج بانک‌ها به افراد عادی، افراد مشمول سقف جوانی و فرزندان اول ایثارگران، میتواند در رفع این ابهام مفید واقع شود.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. سلام نویسنده این مطلب یه ادم بیسواد هست و گرنه کسی نیست که بدونه مبلغ وام ازدواج ثابت است و ۱۸۰ یا ۲۲۰ می باشد و بانکها نمیتوانند مبلغ تعریف شده در قانون رو کم یا زیاد کنند

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.