۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۷۲۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در کشور نروژ حقوق و درآمد مردم و مسئولین کشور به طور شفاف در دسترس عموم قرار دارد و هر کسی میتواند حقوق فرد و یا مسئول مورد نظر خود را پیدا کند. شفاف سازی درآمد شهروندان موجب شده در کشور نروژ میزان فرار مالیاتی به حداقل برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشور نروژ حقوق و درآمد مردم و مسئولین کشور به طور شفاف در دسترس عموم مردم قرار دارد و هرکسی میتواند حقوق فرد و یا مسئول مورد نظر خود را پیدا کند. شفاف سازی درآمد شهروندان موجب شده در کشور نروژ میزان فرار مالیاتی به حداقل برسد.

در گذشته شیوه انتشار حقوق و درآمد شهروندان نروژی به صورت چاپ در یک کتاب مشخص بود که هرکس میتوانست آن را خریداری نماید. اما اکنون و با پیشرفت دنیای اطلاعات مردم میتوانند به صورت آنلاین به اطلاعات درآمدی دیگر شهروندان نروژی دسترسی پیدا کنند.

ایجاد شفافیت در صورت های مالی و شفاف سازی درآمد شهروندان نروژی در اخذ مالیات بسیار مفید بوده است. این مسئله برای اقتصاد نروژ که نرخ مالیاتی بالاتر از دیگر کشورهای جهان دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است. نرخ مالیات نروژ به طور متوسط بیش از ۴۰ درصد درآمد است درحالیکه این نرخ در دیگر کشورهای اروپایی همچون بریتانیا در حدود ۳۰ درصد است.

نکته مهم در این زمینه آن است که وقتی مردم بدانند که دیگر افراد جامعه نیز در بستری شفاف مالیات خود را پرداخت میکنند، آن ها نیز ترغیب میشوند که مالیات خود را بپردازند. در حالیکه اگر بستر پرداخت مالیات شفاف نباشد، افراد جامعه تصور میکنند دیگر افراد نیز مالیات نمیدهند و آن ها نیز تلاش میکنند مالیات خود را پرداخت نکنند. شفاف سازی درآمد شهروندان نقشی اساسی در جلب اعتماد افراد به نظام مالیاتی کشور دارد.

هانس کریستین هولته، رئیس اداره مالیات نروژ می‌گوید شفاف سازی درآمد شهروندان بستری ایجاد کرده تا مردم بتوانند در کشف تخلف های مالیاتی مشارکت نمایند. با اینحال از سال ۲۰۱۴ این امکان فراهم شده تا کسی که در مورد اطلاعات شما جستجو کرده را پیدا کنید و پس از این زمان تعداد جستجو‌ها به میزان قابل توجهی افت کرده و در حدود یک دهم شده است.

از طرف دیگر شفافیت درآمدها و دارایی مسئولین نیز در کشور نروژ تأثیری بسزا در کاهش فساد در بین مسئولین داشته است. در حال حاضر اطلاعات درآمد و دارایی مسئولین کشور نروژ در دسترس عموم قرار دارد. به طور مثال در سال ۲۰۱۵ میلادی اما سولبرگ، نخست وزیر نروژ بیش از ۱.۵ میلیون کرون درآمد داشته، ارزش دارایی او در حدود ۲.۱ میلیون کرون بوده و حدود ۶۸۰ هزار کرون مالیات پرداخت کرده است.

منبع: بی بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.