۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۷۵۹ ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

خدایی گفت: این خیلی دردآور است که سالی ۵۰ میلیون دلار برای واردات این ماهی ارز از کشور خارج شود در حالیکه خودمان توانایی تولید و پرورش آن را در کشور داریم.

علی اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، در خصوص وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: چند سال قبل سازمان محیط زیست موافقتش را با احداث ۱۰ مزرعه تولید و پرورش تیلاپیا در استان یزد اعلام کرد ولی بعد از مدتی به همان هم پایبند نبود.

خدایی افزود: در این خصوص اتحادیه صادرکنندگان آبزیان دو سه جلسه ای با معاونین سازمان محیط زیست داشته است که نمایندگان این سازمان بر مهاجم بودن ماهی تیلاپیا تاکید کردند و به همین دلیل مخالفت سرسختانه ای را با تولید و پرورش این ماهی در کشور داشتند.

وی گفت: اما جواب ما در این خصوص به دوستان محیط زیست این بود که تیلاپیا گونه های فراوانی دارد که تنها ۳ گونه آن بدین صورت است و بقیه گونه های آن مثل تیلاپیای نیل مهاجم نیستند و ما می توانیم آن را مانند ۱۴۰ کشور دیگر پرورش دهیم.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با اشاره به بازار مناسب ماهی تیلاپیا در کشور گفت: ما در پرورش و تولید تمام ماهی‌ها آمدیم اول به تولید آن پرداختیم، سپس بازارش را فراهم کردیم به همین دلیل با مشکلات زیادی مواجهه بودیم اما در بحث تیلاپیا ما ابتدا بازارش را از طریق واردات آن فراهم کردیم و الان بهترین موقعیت برای تولید و پرورش آن در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه بر روی تولید ماهیانی که بازار کمی دارند سرمایه گذاری زیادی شده است، گفت: این خیلی دردآور است که سالی ۵۰ میلیون دلار برای واردات این ماهی ارز از کشور خارج شود در حالیکه خودمان توانایی تولید و پرورش آن را در کشور داریم.

خدایی در خصوص نگرانی های سازمان محیط زیست بابت تولید این ماهی در کشور گفت: مسئولین محیط زیست نگرانند که تکثیر غیر منطقی ای در بحث ماهی تیلاپیا در کشور صورت گیرد، این در حالی است که می توان با کنترل و روشهای پیشگیرانه جلوی آن را گرفت.

وی افزود: به نظرم بدسلیقگی مسئولین محیط زیست و بی تحرکی و کم تحرکی مسئولین سازمان شیلات علت اصلی مجوز نگرفتن ماهی تیلاپیا در کشور است، زیرا بارها اتفاق افتاده است که مسئولین این دو سازمان در این خصوص جلسه گذاشته اند ولی سازمان شیلات پیگیری جدی نداشته است و نتوانسته در خصوص تولید تیلاپیا سازمان محیط زیست را به چالش بکشد، حتی قرار بود کارگروهی در این خصوص از ۶ ماه قبل تشکیل شود که هنوز هیچ خبری از تشکیل آن نیست.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان گفت: استدلال های سازمان محیط زیست برای مجوز ندادن به این ماهی عمدتا هیچ ربطی به این سازمان ندارد؛ مثلا عنوان می کنند این ماهی بی کیفیت است در حالیکه این موضوع به سازمان دامپزشکی و شیلات ربط دارد و نه محیط زیست.

وی افزود: البته فشار پرورش دهندگان دیگر ماهیان در کشور نیز دخیل می باشد زیرا تیلاپیا را رقیبی جدی برای خودشان حساب می کنند و می گویند ما در بازار فروش محصولات خودمان ماندیم و مشکلات زیادی برای فروش محصول داریم اگر تیلاپیا هم تولید شود به خاطر ارزانی و رشد سریع آن ما بیکار می شویم، که البته ادعای غلطی است.

خدایی با بیان اینکه دلیل اصلی سازمان محیط زیست برای مخالفت با تولید این ماهی امکان تکثیر بی رویه و رشد حیرت انگیز آن و همچنین امکان نفوذ به منابع آبی و نابودی سایر ماهی ها عنوان شده است گفت: این استدلال ها غلط است زیرا می توان آن را به صورت تک جنسی و در مکانهایی که به آبهای آزاد راه ندارند پرورش داد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت بالای تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: بیشتر واردکنندگان عمده تیلاپیا طرفدار تولید این ماهی در کشور هستند و خودشان در جلسات به ما گفته اند ما از تولید این محصول در کشور حمایت می کنیم.

گفتنی است طبق اظهارنظر کارشناسان حوزه آبزیان، تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور می تواند درآمد ۴ هزار میلیارد تومانی به همراه داشته باشد که این میزان درآمدزایی، اشتغال و ارزآوری فراوانی به همراه خواهد داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.