۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۲۵۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ دسته: پول و بانک، وام ازدواج کارشناس: مهدی سروی
۴

میزان مصارف قرض الحسنه تا بهمن ماه سال ۹۵ اختلاف حدود ۶ هزار میلیارد تومانی با منابع قرض الحسنه پس انداز بانک ها دارد و مشخص نیست که این مقدار توسط بانک ها صرف چه اموری شده است؟

به گزارش مسیر اقتصاد، براساس قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال ۱۳۶۳، منابع قرض‌الحسنه در قالب سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری در نظام بانكی تجهیز می‌شوند. البته علاوه بر بانک‌ها، صندوق های قرض الحسنه نیز به جذب منابع قرض الحسنه می‌پردازند.

به گزارش بانک مرکزی در جدول تراز دارایی و بدهی های نظام بانکی منتشر شده تا پایان بهمن ماه، مجموع سپرده های قرض‌الحسنه جاری و پس انداز بانک ها در بهمن ماه ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۵۲.۹ هزار میلیارد تومان بوده است که این حجم حدود ۱۳% از کل سپرده‌های نظام بانکی را شامل میشود.

بر این اساس مقدار سپرده های قرض الحسنه پس انداز تا این تاریخ بالغ بر ۵۴.۹ هزار میلیارد تومان و مقدار سپرده های جاری حدود ۹۸ هزار میلیارد تومان بوده است. در نتیجه در حال حاضر حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری و ۴۹ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه پس انداز پس از کسر سپرده قانونی در اختیار بانک ها قرار دارد.

با این وجود، طبق آمار اعلامی بانک مرکزی میزان مصارف قرض الحسنه تا بهمن ماه سال ۹۵ به اندازه ۴۲.۸ هزار میلیارد تومان بوده است که اختلاف حدود ۶ هزار میلیارد تومانی با منابع قرض الحسنه پس انداز بانک ها دارد و مشخص نیست که این مقدار اختلاف حساب صرف چه اموری شده است؟

این در حالیست که متقاضیان وام ازدواج در صف‌های طولانی برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه معطل مانده اند. طبق آمار بانک مرکزی تا پایان سال ۱۳۹۵ حدود ۵۳۷ هزار نفر در صف وام ازدواج قرار دارند؛ رقم مذکور می تواند منجر به پوشش دادن این صف شود همچنین که این مقدار صف بایستی طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۵ به زیر ۵۰ هزار نفر درماه می رسید و نظام بانكی همواره كمبود منابع را علت عدم پرداخت این‌گونه تسهیلات به متقاضیان دریافت تسهیلات اعلام میکند.

همچنین طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۵، بانکها می بایست از طریق هر دو سپرده جاری و قرض الحسنه پس انداز به متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه و به ویژه وام ازدواج اعطا میکردند. با این وجود آمارها نشان می دهد نه تنها از سپرده های قرض الحسنه جاری که با نرخ صفر در اختیار بانک ها قرار می گیرد و هم اکنون بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان حجم دارد استفاده نشده است، بلکه حدود ۶ هزار میلیارد تومان از سپرده های قرض الحسنه پس انداز نیز در این زمینه استفاده نشده و این یک تخلف است که بانک مرکزی اقدامی در خصوص آن انجام نداده است.

ضروری است بانک مرکزی ضمن شفاف سازی در خصوص این آمار و ارقام، برخوردی که بایستی طبق قانون با بانک های متخلف انجام می داده را نیز شفاف سازی نماید و گزارش دهد که در این زمینه، چه اقداماتی انجام داده است.

  1. سلام
    گفتید طبق قانون بانک ها باید هم از جاری هم از قرض الحسنه پس انداز وام به مردم بدن، منبع این مطلب کجاست؟

    ۱۱
    • ماده ۲۹ بودجه ۹۵ که در بودجه ۹۶ هم تکرار شده است

      به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.

      تبصره ۱- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوجین از سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال به یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال با دوره بازپرداخت چهارساله افزایش می‌یابد.
      تبصره ۲- بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به‌نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از پنجاه هزار نفر باشد.
      تبصره ۳- بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانکهای متخلف در این زمینه را برعهده دارد."

      ۰۱

  2. معلومه که بانکها هیچوقت منابعی که دارند باهاش سود میارند حاضرنمیشند به فعالیتهای عام المنفعه اختصاص بدهند

    ۰۱
  3. ۵۳۷ هزار نفر دریک ماه بوده یا کلا این مقداره؟؟؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.