۰۶ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۴۲۹۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: محمدرضا مولایاری
۰

ابتکار دسترسی به بازار در کشور هند با هدف «ترویج محصولات داخلی در بازارهای جهانی»، «توسعه بازارهای صادراتی»، «تسهیل تجارت و رفع موانع بازرگانان» دنبال می‌شود. بر این اساس دولت هند با ارائه تسهیلات مالی و غیرمالی از شناسایی بازارهای جدید صادراتی، ظرفیت‌سازی تجاری و توسعه بازاریابی محصولات حمایت می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هند با هدف ترویج محصولات داخلی در سطح بازارهای جهانی، توسعه بازارهای صادراتی، تسهیل تجارت و رفع موانع بازرگانان، در قالب ابتکار دسترسی به بازار[۱] عمل می‌کند. این طرح از طریق ارائه یارانه مالی به صادرکنندگان، انجمن‌های صنعتی و کمیته‌های ترویج صادرات، دستیابی به بازارهای جدید یا افزایش سهم در بازارهای موجود را دنبال می‌کند. همچنین دولت هند با مطالعه و بررسی‌های جامع بازار، سعی دارد با تمرکز بر محصولات خاص و کشورهای هدف بیشترین بهره را از بازارهای خارجی داشته باشد.

واجدین شرایط ابتکار دسترسی به بازار هند

از واجدین این طرح می‌توان به «کمیته‌های ترویج صادرات»، «نهادهای تجاری رسمی»، «موسسات تحقیقاتی در سطح ملی»، «دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها»، «صادرکنندگان خرد»، «استارتاپ‌ها» و «خوشه‌های صنعتی و صنایع‌دستی» اشاره کرد.

این طرح سعی می‌کند با ایجاد انگیزه برای بازرگانان صادراتی نوظهور، ورود این بازیگران به بازارهای جهانی و ترویج محصولات یا خدمات خود در سطح بین المللی را تسهیل کند. گفتنی است تسهیلات این طرح برای موسسات تخصصی در سطح ملی از جمله موسسه‌های مدیریتی[۲] و موسسه فناوری هند[۳] نیز قابل استفاده است.

متولیان اجرای ابتکار دسترسی به بازار

تدوین دستورالعمل‌های اجرایی ابتکار دسترسی به بازار بر عهده اداره کل تجارت خارجی هند[۴] است و کمیته توانمندسازی[۵] ذیل وزارت بازرگانی و صنعت بر اجرای طرح و استفاده بهینه از تسهیلات نظارت دارد.

صادرکنندگان برای درخواست استفاده از مزایای طرح طبق دستورالعمل‌های ارائه شده توسط اداره کل تجارت خارجی، باید برنامه پیشنهادی خود را به آژانس‌ها و مراکز مربوطه ارسال کنند. برنامه‌های پیشنهادی صادرکنندگان باید شامل جزئیاتی مانند فعالیت پیشنهادی، بودجه تخمینی و نتایج مورد انتظار باشد.

آژانس‌ها و مراکز دریافت‌کننده برنامه‌های پیشنهادی ملزم هستند برنامه‌ها را به کمیته توانمندسازی ارسال کنند که موارد مربوطه از طریق وزارتخانه‌ مربوطه بررسی شود.

سایر ابعاد ابتکار دسترسی به بازار

علاوه بر یارانه‌های مالی به واجدین طرح، دولت هند در بخش مربوط به مطالعات بازار برای شناسایی بازارهای صادراتی، شناسایی مقاصد صادراتی و ظرفیت‌سازی تجاری نیز نقش‌آفرینی می‌کند. همچنین حمایت‌های مالی لازم برای شرکت در نمایشگاه‌های تجاری، برندسازی و تبلیغات فرامرزی را که محل معرفی محصولات در عرصه خارجی است نیز ارائه می‌دهد. هر اقدامی در زمینه توسعه بازارهای صادراتی و رسیدگی به چالش‌های صادرکنندگان در زمینه بازایابی[۶] به صورت سمینار، کارگاه و کنفرانس نیز شامل حمایت‌های دولت هند است.

یکی از نمونه‌های حمایت دولت هند در سال ۲۰۲۴ افزایش ۲۰ درصدی سقف بازپرداخت هزینه بلیط هواپیما تحت طرح بوده که این موضوع برای صادرکنندگان در رویدادهای بین‌المللی، حمایت مالی بیشتری را فراهم می‌کند و در نتیجه فعالیت‌های تبلیغاتی آن‌ها را در خارج از کشور تسهیل می‌کند.

همچنین این طرح حمایتی قصد دارد نمایشگاه های تجاری در مقیاس بزرگ را با تمرکز بر مواد غذایی، منسوجات و قطعات خودرو با هدف دستیابی به رشد ۱۲ درصدی در صادرات کالا تا سال ۲۰۳۰ میزبانی کند. گفتنی است این طرح برای صادرکنندگانی که میزبان مشتریان خارجی در داخل هند هستند، نیز قابل استفاده است.

جزئیات ارائه تسهیلات مالی به واجدین طرح

حمایت‌های مالی تحت این طرح بر اساس هزینه‌های صورت گرفته، به شوراهای ترویج صادرات[۷] تخصیص داده می‌شود. به صورت کلی حداکثر تسهیلات دولت شامل ۶۵ درصد هزینه واقعی خواهد بود که بخش‌های اولویت‌دار واجد شرایط از تخصیص ۹۰ درصد هزینه‌ها برخوردار خواهند بود.

تسهیلات مالی بلاعوض طرح در دو بخش پرداخت می‌شود. بخش اول به میزان ۵۰ درصد مبلغ مصوب پیش پرداخت می‌شود و پرداخت بخش دوم منوط به اقدام صادرکننده در راستای اهداف طرح، پس از  ۶۰ روز از اتمام فعالیت خواهد بود.

دولت هند برای اطمینان از تخصیص منابع در مصادیق درست، گزارش‌ها، گواهی‌ها و صورت‌های حسابرسی که باید شامل جزئیاتی مانند بودجه باشد را بررسی می‌کند. در مقابل واجدین نیز موظفند گزارش‌های دوره‌ای از پیشرفت و نتایج فعالیت‌ها را ارائه دهند که این گزارش‌ها در کنار نظارت متولیان طرح، شفافیت و پاسخگویی را در استفاده از تسهیلات تضمین می‌کند.

منابع:

طرح ابتکار دسترسی به بازار چیست؟

طرح دسترسی به بازار هند

پی‌نوشت:

[۱] Market Access Initiative (MAI)

[۲] Indian Institutes of Management (IIM)

[۳] Indian Institutes of Technology (IITs)

[۴]  Directorate General of Foreign Trade (DGFT)

[۵] Empowered Committee (E.C)

[۶] Market Development Assistance (MDA)

[۷]  (Export Promotion Councils (EPC

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.