۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۵۰۹ ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

کشور چین در حال توسعه خودروهای الکتریکی و هیبریدی است و این موضوع موجب کاهش تولید بنزین و گازوئیل در این کشور خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها خودروهای برقی و هیبریدی بیش از ۲۰ میلیون تن تقاضای نفت خام معادل ۱۰ درصد از مصرف بنزین و گازوئیل چین را در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهند داد. با این وجود به دلیل توسعه صنعت پتروشیمی میزان تقاضای نفت این کشور همچنان افزایشی است و ۹۰ درصد افزایش تقاضای نفت چین به تولید محصولات پایه پتروشیمی اختصاص خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد، تقاضای نفت در سال‌های آینده به واسطه توسعه خودروهای الکتریکی و هیبریدی و بهبود بهر‌ه‌وری سوخت روندی کاهشی خواهد داشت. با این وجود میزان تقاضای نفت چین همچنان صعودی است و ۹۰ درصد از رشد تقاضای نفت چین به واسطه توسعه صنعت پتروشیمی رخ می‌دهد.

افزایش ۵.۱ درصدی واردات نفت چین در دوماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل

به تازگی سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به پایان رسیده و تحلیلگران حوزه انرژی، بر ارزیابی میزان تقاضای نفت چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی‌های فسیلی در جهان، متمرکز شده‌اند. میزان واردات نفت خام چین در ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۴، نسبت به سال قبل ۵.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های گزارش شده توسط اداره کل گمرک چین، واردات محموله‌های نفتی این کشور در دو ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۰.۷۴ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که در دوره مشابه سال ۲۰۲۳، ۱۰.۴ میلیون بشکه در روز بود. البته لازم به ذکر است که آمار واردات نفت چین در دسامبر سال ۲۰۲۳، حدود ۱۱.۳۹ میلیون بشکه در روز بود و به دلیل افزایش قیمت نفت تا ۸۰ دلار میزان واردات نفت خام چین، کاهش یافته است.

کاهش ۱۰ درصدی تقاضای بنزین و گازوئیل چین در سال جاری

بازار نفت چین نه تنها به‌دلیل بزرگی آن، بلکه به دلیل توسعه مداوم خودروهای برقی، به دقت توسط کارشناسان انرژی رصد می‌شود. به گفته لو روکوان[۱]، رئیس موسسه تحقیقاتی اقتصاد و فناوری شرکت ملی نفت چین[۲]، خودروهای برقی و هیبریدی بیش از ۲۰ میلیون تن تقاضای نفت خام معادل ۱۰ درصد از مصرف بنزین و گازوئیل چین را در سال جاری کاهش خواهند داد.

میزان فروش خودروهای برقی در چین در دوماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴، ۱۸.۲ درصد و میزان فروش خودروهای هیبریدی پلاگین و خودروهای NEV، حدود ۳۷ درصد افزایش یافت. علاوه‌بر این، رقابت زیاد در بازار خودروی چین موجب کاهش قیمت خودروهای الکتریکی و هیبریدی شده و قیمت برخی خودروهای برقی مدرن، زودتر از موعد پیش‌بینی شده، قیمتی برابر با خودروهای موتور احتراق داخلی پیدا کرده‌اند. این موضوع موجب شده است که فشار بر کاهش تقاضای سوخت در چین بیشتر شود.

«پتروشیمی‌ها» عامل ۹۰ درصد رشد تقاضای نفت چین در سال‌های آتی

با وجود کاهش تقاضای سوخت، انتظار می‌رود تقاضای نفت چین در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد؛ زیرا این کشور در حال تقویت صنعت پتروشیمی خود است.

نسل جدیدی از پالایشگاه‌ها در چین همچون پالایشگاه هنگلی[۳] و پالایشگاه رونگ شنگ[۴] با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری، در حال احداث هستند. طراحی این واحدها به صورتی است که بجای تولید بنزین و گازوئیل، محصولات پایه پتروشیمی، همچون الفین‌ها و آروماتیک‌ها را تولید کرده و در ادامه محصولات میان‌دستی و پایین دستی صنعت پتروشیمی را تولید می‌کنند. این محصولات پتروشیمی جایگزین محصولاتی می‌شود که در گذشته با واردات از ژاپن، اروپا، کره جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس تامین می‌شدند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی[۵] ۹۰ درصد افزایش تقاضای نفت چین به تولید محصولات پایه پتروشیمی اختصاص خواهد یافت. آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان می‌کند که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴، ظرفیت تولید اضافه شده چین برای اتیلن و پروپیلن از مجموع ظرفیت‌های کنونی اروپا، ژاپن و کره جنوبی فراتر رفته است.

این کشور برای تولید محصولات پایین‌دستی صنعت پتروشیمی هم سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده است. به عنوان نمونه، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، تولید الیاف مصنوعی چین به تنهایی ۲۱ میلیون تن افزایش یافت که برای تولید بیش از ۱۰۰ میلیارد پیراهن در سال کافی است.

توسعه صنعت پتروشیمی چین می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود

علاوه‌بر توسعه اقتصادی، این گذار به سمت توسعه صنعت پتروشیمی ممکن است پیامدهای آب و هوایی قابل توجهی داشته باشد و به طور بالقوه موجب کاهش قابل توجهی در انتشار آلودگی‌های کربنی شود. در حالی که سوخت‌های فسیلی برای استفاده باید سوزانده شوند و این موضوع موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر می‌شوند، پتروشیمی‌ها تمایل دارند کربن خود را در ساختار مولکولی محصولات خود نگه دارند؛ همچنین محصولات پتروشیمی به راحتی قابل بازیافت هستند.

البته ممکن است مکان‌هایی که واحدهای پتروشیمی در آن‌جا احداث می‌شوند به دلیل انتشار آب‌ و پس‌ماندهای آلوده تحت تأثیر آسیب‌های محیط‌زیستی قرار بگیرند. همچنین، تأمین برق خودروهای جدید الکتریکی نیازمند توسعه نیروگاه‌ است. در صورتی که نیروگاه‌هایی با سوخت زغال‌سنگ در چین توسعه پیدا کنند، موجب آلودگی هوا در این مناطق خواهند شد.

منبع:

اویل‌پرایس

پی‌نوشت:

[۱] Lu Ruquan

[۲] China National Petroleum Corporation:CNPC

[۳] Hengli Refinery

[۴] Rongsheng Refinery

[۵] International Energy Agency

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.