۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۳۷۷ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: حمل و نقل، مسکن کارشناس: حسین جعفری حقگو
۰

تا پیش از همه‌گیری، در منطقه نیویورک تعداد افرادی که از خانه کار می‌کردند حدود ۸ درصد بوده است اما این رقم افزایش یافته و بر اساس پیش‌بینی‌ها در آینده به ۱۵ تا ۲۵ درصد خواهد رسید. بر این اساس پیش‌بینی شده است تعداد مسافران قطارهای حومه‌ای در برخی مناطق آمریکا تا اوایل دهه ۲۰۳۰ به سطوح سال ۲۰۱۹ بازنگردد.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان شیوع ویروس کرونا، سازمان‌های حمل و نقل عمومی در تلاش برای درک این مساله هستند که چه زمانی تمامی مسافران خود را دوباره به دست خواهند آورد. اگرچه تعداد مسافران اتوبوس در حال افزایش است، اما همچنان در بسیاری از سازمان‌ها مانند متروی لس‌آنجلس و نیوجرسی ترانزیت، تعداد مسافران به ۷۰ درصد قبل از کرونا هم نمی‌رسند. در بسیاری از خطوط قطار، افزایش تعداد مسافر تنها یک جهش موقتی بوده است. دلیل این امر آن است که مسافران قطار نسبت به مسافران اتوبوس، بیشتر احتمال دارد که کارمندان یقه‌سفیدی (کارکنان اداری) باشند که از انعطاف‌پذیری بیشتری برای دورکاری برخوردار هستند.

درآمد حمل و نقل عمومی آمریکا ۴۴ درصد کمتر از دوره قبل کرونا

سیاست‌های کاری از راه دور چه تاثیری در تعداد مسافران قطارهای حومه‌ای دارد؟

تعداد مسافران در خطوط ریلی حومه‌ای شیکاگو حدود ۴۰ درصد و در متروی لس‌آنجلس ۵۰ درصد از سطوح قبل از کرونا است. در حالی که متروی نیویورک در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیون سفر در یک روز معمولی هفته کار را انجام می‌دهد، این رقم بسیار کمتر از میانگین ۵.۵ میلیون سفر در سال ۲۰۱۹ است. به دلیل اتخاذ سیاست‌های کاری از راه دور توسط شرکت‌های فناوری و کاهش قابل توجه جمعیت پس از همه‌گیری، تعداد مسافران قطار در سان‌فرانسیسکو بیشتر کاهش یافته است.

روند تغییرات مسافران حمل و نقل عمومی در طی دو سال و نیم گذشته چگونه تغییر کرده است؟

اداره کل حمل و نقل عمومی آمریکا (APTA) با استفاده از داده‌های جمع‌آوری و استقراء شده، نمودار خطی زیر را برای نشان دادن سطوح هفتگی مسافران حمل و نقل عمومی، طی دو سال و نیم گذشته در آمریکا پدید آورده است.

کاهش تعداد مسافران در آخر هفته کمتر از روزهای هفته بوده است، زیرا سفرهای تفریحی، خرید و مشاغل حوزه‌ی خدمات نسبت به سفرهای اداری روزهای هفته ثبات بیشتری داشته‌اند. بسیاری از سازمان‌ها، از جمله BART، شدیدترین کاهش را در روزهای دوشنبه و جمعه مشاهده کرده‌اند. همچنین، سایر اپراتورهای حمل و نقل، مانند سازمان حمل و نقل کلانشهر نیویورک (MTA)، متوجه شده‌اند که تعداد مسافران در هنگام شرایط آب و هوایی نامساعد، نسبت به قبل از همه‌گیری کاهش شدیدتری پیدا می‌کند.

چالش پیش‌بینی استفاده کارمندان از حمل و نقل عمومی توسط سازمان‌های مربوطه

سازمان‌های حمل و نقل عمومی برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در مورد تمام جنبه‌های عملیاتی خود، از تعداد پرسنل گرفته تا فرکانس خدمات، به پیش‌بینی تعداد مسافران متکی هستند. پیش‌بینی‌ها همچنین برای شناسایی نیازهای مالی و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، مانند اضافه کردن مسیر اتوبوس جدید و ساخت خط ریلی استفاده می‌شوند.

در حال حاضر، پیش‌بینی تعداد دفعات استفاده کارمندان اداری از حمل و نقل برای رفت‌وآمد به محل کار، توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است، زیرا این تعداد غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مورد می‌باشد. در واقع، سفرهای کاری ستون اصلی درآمد سازمان‌های حمل و نقلی بوده و تعیین‌کننده چگونگی انجام سایر سفرها (مانند کارهای روزمره) هستند. سفرهای کاری، همچنین با سفرهای تفریحی ارتباط دارند. به عنوان مثال، با افزایش انعطاف‌پذیری افراد در انتخاب محل کار، قطار عصرگاهی از ایستگاه پنسیلوانیا در نیویورک به سواحل لانگ آیلند، بی‌شک مسافران کمتری نسبت به چند سال پیش خواهد داشت.

روش‌های پیش‌بینی استفاده مسافران از حمل و نقل عمومی توسط سازمان‌ها

برای نظارت و پیش‌بینی سفرهای کاری، سازمان‌های حمل و نقل از منابع مختلفی استفاده می‌کنند. اداره بندر نیویورک و نیوجرسی که قطارهای PATH را اداره می‌کند با استفاده از داده‌های اسکن کارت ورود به ساختمان‌های اداری، اطلاعات مربوط به میزان اشغال دفاتر در سطح ملی را رصد می‌کند. طبق گفته کارشناسان این اسکن‌ها معیار خوبی برای سنجش تعداد افرادی است که به محل کار بازمی‌گردند. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ اشغال دفاتر از ۳۵ درصد در سان‌فرانسیسکو تا بیش از ۵۵ درصد در آستین و هیوستون متغیر است.

NJ Transit  از یک مشاور برای ساخت مدل جدیدی برای پیش‌بینی استفاده از سفر در منطقه خدماتی سه ایالتی خود کمک گرفته است. این مدل با در نظر گرفتن تعدادی متغیر از جمله تعداد موارد اخیر کووید، تعداد افرادی که انتظار می‌رود از خانه کار کنند، احتمال استفاده از حمل و نقل عمومی و داده‌های تجاری و اجتماعی-اقتصادی در سطح محله، تعداد مسافران را پیش‌بینی می‌کند.

تغییرات ناشی از کووید در الگوهای حمل و نقل مسافران چگونه ارزیابی می‌شود؟

آژانس برنامه‌ریزی کلان‌شهری شیکاگو (CMAP) در حال انجام مطالعه‌ای تحت عنوان «بازیابی تحرک» است که تغییرات ناشی از کووید را ارزیابی می‌کند. این آژانس با استفاده از اطلاعات مربوط به انواع مشاغل در سراسر منطقه شیکاگو، تعیین می‌کند که دورکاری چگونه رفتارهای سفر را تغییر می‌دهد. تا قبل از همه‌گیری، تعداد افرادی که از خانه کار می‌کردند، در منطقه نیویورک حدود ۸ درصد بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها در آینده، بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از شاغلان این منطقه در یک روز مشخص در خانه کار خواهند کرد. براساس نظرات کارشناسان به نظر می‌رسد کارفرمایان از قیدوبندها رها شده و به کارمندان اجازه می‌دهند در خانه کار کنند. بنابراین اگر درصد شاغلان از خانه ۲۵ درصد باقی بماند، تعجبی ندارد.

با توجه به روند صعودی تعداد مسافران  NJ Transit، مدیران ارشد این سیستم انتظار دارند که تعداد مسافران در سال ۲۰۲۵ بین ۷۵ تا ۸۵ درصد سطوحی باشد که قبل از همه‌گیری پیش‌بینی شده بود. با توجه به داده‌های موجود، برنامه‌ریزان NJ Transit پیش‌بینی می‌کنند که تعداد مسافران قطار تا اوایل دهه ۲۰۳۰ به سطوح سال ۲۰۱۹ بازنگردد.

منبع: notrans.org

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.