۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۳۴۸۹ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی فامیل محمدی
۰

دولت برزیل قصد دارد برای حفظ جایگاه جهانی این کشور در تولید و صادرات غذای اساسی و مبارزه با بیکاری، ۴۰ میلیون هکتار مرتع تخریب شده را به زمین کشاورزی تبدیل کند. این برنامه که تحت عنوان «رشد کشاورزی بدون جنگل‌زدایی» در گرم‌دشت سرادو پیگیری می‌شود، طی ۱۰ سال تولید غلات برزیل را ۱۰۰ میلیون تن افزایش می‌دهد. دولت برزیل برای اجرای این برنامه، به دنبال تامین پایدار نهاده‌های تولید، از جمله ماشین آلات و کود در بازارهای جهانی است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت برزیل در حال برنامه ریزی برای احیای ۴۰ میلیون هکتار مرتع تخریب شده و تبدیل آن به زمین کشاورزی در یک چشم انداز ۱۰ ساله است. این برنامه اعلام شده در آگوست ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از تلاش های دولت برای افزایش تولید مواد غذایی و حفظ جایگاه برزیل به عنوان یک قدرت کشاورزی جهانی است. در حالیکه رونق کشاورزی در برزیل طی دهه‌های گذشته عمدتا به جنگل زدایی از آمازون خصوصا در ناحیه گرم‌دشتی سرادو دامن زده است، دولت در برنامه پیش روی خود بنا دارد بدون جنگل زدایی بیشتر و از طریق احیای مراتع تخریب شده این ناحیه، کشاورزی را رونق دهد.

سهم برزیل از تولید غذای اساسی جهان چقدر است؟

کشاورزی و مرتع داری در طول تاریخ برزیل همواره در حال توسعه بوده است. درحالیکه سال ۱۹۸۵ سطح زمینهای کشاورزی و چراگاهی برزیل ۱۸۷ میلیون هکتار (معادل یک پنجم خاک برزیل) بود، با افزایش تدریجی تا سال ۲۰۲۲ به ۲۸۲ میلیون هکتار (معادل یک سوم خاک برزیل) رسید. زمینهای چراگاهی این کشور طی بازه زمانی مذکور ۴ برابر شده که به گفته وزارت کشاورزی برزیل، بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از آنها با بهره وری ناچیزی عمل می‌کند؛ در حالیکه رشد زمینهای کشاورزی سرعت کمتری داشته است. به همین دلیل، دولت این کشور به دنبال تبدیل چراگاههای غیرفعال به زمینهای کشاورزی است.
کشور برزیل حدود ۲۰ درصد از ذرت، ۱۵ درصد از سویا و ۱۰ درصد از گوشت گاو جهان را تولید می‌کند. احیای مراتع و تبدیل آن به زمین کشاورزی می تواند به برزیل کمک کند تا تولید مواد غذایی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تولید غلات برزیل در حال حاضر سالانه حدود ۲۳۰ میلیون تن است که پیش بینی می‌شود با اجرای برنامه فوق، تولید غلات در این کشور ۱۰۰ میلیون تن افزایش یابد.

اهداف دولت برزیل از برنامه افزایش ۴۰ میلیون هکتاری کشاورزی

حفظ جایگاه برزیل به عنوان یک قدرت برتر در عرصه کشاورزی جهان مهم‌‌ترین هدف این برنامه است. برزیل در حال حاضر یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد غذایی در جهان محسوب می‌شود. این کشور به دلیل داشتن خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب، شرایط مناسبی برای تولید مواد غذایی دارد.
هدف مهم دیگر دولت، احیای اقتصاد و معیشت مردم پس از بحران کووید-۱۹ است. همه گیری کرونا به دلیل اختلال در زنجیره تامین بین الملل، اقتصاد برزیل را به شدت تحت تاثیر قرار داد و باعث کاهش تولید ناخالص داخلی و افزایش شدید بیکاری در این کشور شد. برنامه تبدیل زمین های مرتعی به زمین کشاورزی می تواند به احیای اقتصاد برزیل پس از همه گیری کمک کند.

مهم‌ترین الزامات اجرای برنامه افزایش ۴۰ میلیون هکتاری کشاورزی

اجرای این برنامه نیازمند منابع مالی، انسانی و فنی قابل توجهی است. طبق برآوردها دولت برزیل برای اجرای این برنامه به حدود ۱۲۰ میلیارد دلار بودجه طی ۱۰ سال آتی نیاز دارد که از منابع داخلی و بین المللی تامین خواهد شد.
اجرای این برنامه همچنین نیازمند همکاری کشاورزان، فعالان محیط زیست و جوامع محلی است. کشاورزان باید از روش های کشاورزی پایدار استفاده کنند تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود و فعالان محیط زیست باید به عملکرد دولت برای تضمین رعایت استانداردهای زیست محیطی نظارت کنند تا جنگلهای آمازون بیش از پیش تخریب نشود.
از آنجا که برخی کارشناسان اقتصادی نگران بودند این برنامه به نفع هلدینگهای بزرگ کشاورزی باشد و به کشاورزان کوچک و جوامع محلی آسیب برساند، دولت برزیل برای رفع این نگرانی اقداماتی از جمله ایجاد یک صندوق برای حمایت از کشاورزان کوچک و جوامع محلی انجام داده است.

چشم انداز افزایشی نیاز برزیل به واردات کود

الزام مهم دیگر برای جهش ۴۰ میلیون هکتاری کشاورزی برزیل طی ۱۰ سال، نیاز به انواع نهاده از جمله کود و ماشین آلات کشاورزی است. در حال حاضر برزیل سالانه بیش از ۳۲ میلیون تن انواع کود واردات می‌کند که پیش‌بینی می‌شود طی این برنامه، نیاز برزیل به کود وارداتی بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد. به همین دلیل دولت این کشور به دنبال انعقاد موافقتنامه با کشورهای مختلف تولیدکننده کود است. ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کود اوره، باید سهم خود را از بازار کود برزیل افزایش دهد.

منبع:
رویترز [۱] [۲]

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.