۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۹۲۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ دسته: مالیات
۰

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مقابله با فرار مالیاتی را راهکار اصلی افزایش درآمدهای مالیاتی دولت دانست و افزود: این هدف تنها از طریق مدیریت تراکنش‌های کلان و تمرکز بر بخش‌های غیر رسمی و اصناف پردرآمد محقق می‌شود.

در سال ۱۴۰۳ تمرکز دولت بر فرار مالیاتی و اصلاحات ساختاری بودجه با هدف کاهش سازوکارهای معافیت غیرضروری و بیش از حد در اقتصاد ایران صورت گرفت. در این راستا اقبال شاکری نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: فرار مالیاتی موجود در اقتصاد ایران لزوم بهره‌گیری از سامانه‌‌های هوشمند در مالیات‌ستانی از بخش‌‌های دارای فرار مالیاتی با وجود درآمدهای کلان را بیش از پیش ضروری کرده است. تجربه دو تا سه سال اخیر نشان‌ می‌دهد که ما نمی‌توانیم به روش‌‌های سنتی گذشته مالیات‌ستانی کنیم و باید به سمت استفاده از سامانه‌‌ها در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی و مالیات‌ستانی از بخش‌‌های دارای فرار مالیاتی با درآمدهای کلان برویم.

جلوگیری از فرار مالیاتی راهکار اصلی افزایش درآمدهای مالیاتی

وی با اشاره به علل بروز مشکلات در این بخش بیان کرد: متاسفانه قابلیت رصد برخی از موضوعات اصلا وجود ندارد؛ همچنین اگر شما دخالت افراد را برای موضوعات مالیاتی در نظر‌ می‌گیرید، تعارض منافع و اشتباه فردی ۲ عامل اصلی در این بخش خواهد بود. ما باید مسیر گردش پول در همه فعالیت‌‌های اقتصادی را مدیریت کنیم و بر آن نظارت و کنترل داشته باشیم و در این بخش قانون را اعمال کنیم.

شاکری بیان کرد: بنابراین ما باید جهت اخذ مالیات از فراریان مالیاتی در بخش‌های غیررسمی اقتصاد و همچنین بخش‌های رسمی اقتصاد که فرار مالیاتی دارند نظیر صنوف پردرآمد و برخی از مشاغل خاص تمرکز کنیم و روی این مبادی کار کنیم تا کسانی که واقعا درآمدهای هنگفتی داشته و از ظرفیت‌‌های این مملکت استفاده کرده و اما مالیات نمی‌دهند، مالیات آن‌ها اخذ شود. وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید همه تلاش خود را برای جلوگیری از فرار مالیاتی به کار بگیرند. تحول در نظام مالیاتی و همچنین توسعه منابع پایدار بودجه تنها از طریق مبارزه با فرار مالیاتی میسر خواهد شد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.