۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۰۹۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: تولید
۰

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر نقش خرید محصولات از سوی شرکت‌های دولتی در رونق تولید شرکت‌های دانش بنیان، گفت: در سازِکار «تولید بار اول» تلاش شده است شرکت‌های دانش بنیان داخلی در مناقصه‌های دولتی دست برتر را داشته باشند و تولید تجهیزات راهبردی صنعتی با ایجاد بازار، مورد حمایت قرار بگیرد.

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به رفع مشکلات خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و اقدامات معاون علمی و فناروی رئیس جمهور با ایجاد کار گروه تولید بار اول در راستای ترک تشریفات مزاحم در این بخش، گفت: متاسفانه ما در زمینه تامین مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای دچار مشکل هستیم. کشورهای دنیا برای تامین مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای خود به سمت تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان پیش رفتند. به واقع تولید شرکت‌های دانش‌بنیان کم هزینه‌تر خواهد بود. همچین بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی برخی از کشورهای دنیا نشئت گرفته از تولید ثروت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

بابایی کارنامی با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیا اثبات شده و نتایج خوبی نیز از این موضوع حاصل شده است، اظهار کرد: طبیعی است که کشور ما نیز باید به این سمت حرکت کند لذا وقتی ما قصد داریم این فعالیت‌ها را به پختگی لازم برسانیم باید مقررات، دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های خوبی داشته باشیم، از این رو یکی از گام‌های موثر اقدامی است که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با همکاری وزارت صمت در زمینه «تولید بار اول» مطرح کرده است. ریسک دریافت کننده خدمات محصول دانش‌بنیان بالاست و اگر قرار باشد فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در ساختار رقابتی کردن و مقررات عمومی و پیمان‌ها دیده شود، طبیعی است که این موضوع معضلات خاص خود را خواهد داشت چراکه این شرکت‌ها نمی توانند در رقابت و مناقصات صورت گرفته عرض اندام کنند.

«خرید دولتی» بستری مهم برای حمایت از تولید کالای دانش‌بنیان

این نماینده مجلس با بیان اینکه در پشت پرده برخی از مناقصات در کشور زد و بندهایی وجود دارد، اظهار داشت: این زد و بندها اصلا اجازه نمی‌دهد که محصولات شرکت‌های  دانش‌بنیان به بازار ورود کند. بنابراین تنها راه موجود جبران اثرگذاری است که در پشت صحنه مناقصات وجود دارد و یکی از این راه‌ها، تمرکز بر تولید بار اول است. ما باید به سمتی برویم که محصول دانش‌بنیان بدون رعایت بروکراسی و پروتکل‌ها مدنظر قرار گیرد و  طوری شود که اگر دستگاه‌های دولتی محصول شرکت‌های دانش‌بنیان را خریداری نکنند، تخلف کرده باشند. لذا  ما هر چه به این سمت حرکت کنیم این موضوع اثرات بیشتری خواهد داشت.

بابایی کارنامی تاکید داشت: سازوکار تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعتی می‌تواند مجریان طرح‌های دانش‌بنیان را تشویق به ادامه کار و رونقی در این بخش ایجاد کند. تمرکز بر تولید بار اول موجب تحول و رونق در بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد. صنعت نفت و گاز ایران بیشترین استفاده را از تولیدات بار اول داشته است و در مسیر دانش‌بنیان شدن حرکت کرده است.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.