۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۲۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

اجرای چند دهه سیاست تک فرزندی موجب پیری مفرط جمعیت چین شده است. در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار جمعیت چین کاهش یافت و با ادامه روند کنونی در سال ۲۱۰۰ جمعیت چین نصف مقدار کنونی خواهد بود. پیری جمعیت در دهه‌های آتی رشد اقتصادی این کشور را به شدت تهدید می‌کند و مهمترین چالش پیش روی چین برای تبدیل شدن به اقتصاد اول جهان محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس تحقیقات انجام گرفته، مهمترین چالش پیش روی چین برای تبدیل شدن به اقتصاد اول جهان در رقابت با آمریکا، پیری و کاهش جمعیت این کشور است. بر اساس پیش بینی سازمان ملل، انتظار می‌رود تا انتهای قرن جاری جمعیت چین به نصف مقدار کنونی برسد؛ اما این همه ماجرا نیست، چراکه در این صورت سهم افراد سالمند از جمعیت چین نیز به مراتب افزایش خواهد یافت که به طور مستقیم در رشد اقتصادی این کشور اثرگذار است.

کاهش نسبت کودکان به سالمندان چینی از ۱۳ به ۲ در طول ۱۰۰ سال

در سال ۱۹۹۵، تنها ۵ درصد از جمعیت چین ۶۵ سال به بالا داشتند؛ امروز این نسبت به ۱۴ درصد رسیده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰ درصد برسد. در سال ۱۹۷۵ تعداد کودکان ۱۳ برابر تعداد سالمندان بود، اما بر اساس پیش بینی‌ها این نسبت در سال ۲۰۵۰ به ۲ برابر کاهش خواهد یافت. در نمودار زیر تعداد افراد سالمند و تعداد کودکان چین به ازای هر ۱۰۰ نیروی فرد بالغ در سن کار، برای سال‌های ۱۹۵۰ تا امروز و پیش‌بینی این نسبت تا سال ۲۰۵۰ میلادی نشان داده شده است.

بر اساس نمودار فوق انتظار می‌رود در سال ۲۰۵۰ به ازای هر ۱۰۰ فرد بالغ در سن کار چینی، تنها حدود ۲۵ کودک و بیش از ۶۰ سالمند در ترکیب جمعیتی این کشور حضور داشته باشد.

پیری و کاهش جمعیت مانع بزرگ رشد اقتصادی چین در دهه‌های آتی

در طول دهه‌های اخیر چین از کشوری با نرخ زاد و ولد بسیار بالا، به کشوری با نرخ بسیار پایین تغییر وضعیت داده است. نتیجه این روند کاهش جمعیت چین در سال ۲۰۲۲ بوده است که از سال‌های ۱۹۶۱ بی سابقه است. بر اساس تحقیقات انتظار می‌رود در دهه آتی، به طور میانگین هرساله حدود ۷ میلیون نفر از افراد در سن کار چین کاسته شود و این نرخ تا سال ۲۰۵۰ به سالانه ۱۲ میلیون افراد در سن کار افزایش خواهد یافت.

بر این اساس تا سال ۲۱۰۰ تعداد افراد در سن کار چین ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت و این روند فشار اقتصادی و بر جمعیت درحال کاهش این کشور را تشدید خواهد کرد که به طور مستقیم بر رشد اقتصادی این کشور اثرگذار است.

منبع: بیزینس اینسایدر

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.