۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۷۲۲ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰ دسته: انرژی
۰

محمدحسین احمدی کارشناس انرژی، ضمن تأکید بر دلایل اقتصادی پایین بودن بازده نیروگاه‌های کشور، گفت: مهم‌ترین دلیل اقتصادی عدم انگیزه افزایش بازدهی، بدهی وزارت نیرو و پایین بودن قیمت سوخت نیروگاه‌ها است. در حال حاضر، افزایش راندمان نیروگاه‌ها با راهکارهایی همچون سیکل‌ترکیبی کردن نیروگاه‌ها انجام می‌شود که طی سال‌های اخیر، بخش خصوصی تمایل چندانی برای انجام این کار نداشته است.

محمدحسین احمدی کارشناس انرژی، با اشاره به مهم‌ترین دلایل پایین بودن راندمان نیروگاه‌های کشور در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد تصریح کرد: «علل پایین بودن راندمان نیروگاه‌های کشور را می‌توان به دلایل اقتصادی، فنی و سیاسی نسبت داد. مهم‌ترین دلایل اقتصادی که باعث عدم انگیزه نیروگاه‌ها برای افزایش راندمان شده، بدهی وزارت نیرو به آن‌ها و پایین بودن نرخ سوخت نیروگاهی است. افزایش راندمان نیروگاه‌ها با راهکارهایی مانند سیکل‌ترکیبی کردن نیروگاه‌ها انجام می‌شود که نیازمند صرف هزینه است و با وجود بدهی‌ها و عدم صرفه اقتصادی، بخش خصوصی که مالک عمده ظرفیت نیروگاهی در کشور است تمایلی برای انجام این کار ندارد.»

بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی

احمدی در ادامه با انتقاد از بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی گفت: «بر اساس گزارش‌ها میزان بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی بیش از ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شود. خوشبختانه در پایان سال گذشته طی لایحه‌ای دو فوریتی در جهت الحاق یک بند به تبصره ٥ قانون بودجه سال ١٤٠٢ قرار شد تا میزان ٣٠ هزار میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی بابت تأدیه بدهی دولت به توانیر، جهت پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران و تامین کنندگان صنعت برق انتشار یابد. هرچند این اقدام می‌تواند بخشی از بدهی را جبران کند اما تا زمانی که سازوکار فعلی در زنجیره تامین برق وجود داشته باشد، منجر به افزایش بدهی دولت خواهد شد.»

وی در ادامه بیان کرد: «نرخ سوخت نیروگاهی اعم از نیروگاه‌های مقیاس کوچک و بزرگ در سال ۱۴۰۲ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق کشور تحویل می‌دهند، مبلغ ۷۵۰ ریال به ازای هر لیتر فرآورده های نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تعیین شد. نرخ ناچیز سوخت نیروگاه‌ها باعث شده تا استفاده از توربین‌های گازی کلاس F که راندمان بالایی دارند نسبت به توربین‌های قدیمی صرفه اقتصادی نداشته باشد.»

کاهش ناترازی برق با کاهش اختلاف قدرت عملی و قدرت تأمین شده نیروگاه‌ها

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اختلاف قدرت عملی و قدرت تأمین شده توسط نیروگاه‌های حرارتی و دلایل آن بیان کرد: «بین ظرفیت عملی نیروگاه‌ها در زمان اوج و مقدار تقاضای تأمین شده توسط نیروگاه‌های حرارتی در زمان اوج اختلاف وجود دارد. تا سال ۱۳۹۸ این اختلاف از میزان ناترازی برق بیشتر بوده و با استفاده از تمام ظرفیت عملی نیروگاه‌ها در تابستان کشور قادر به رفع ناترازی برق بوده است.»

وی در ادامه افزود: «پس از سال ۱۳۹۸ و با تشدید ناترازی همچنان اختلاف قدرت عملی و قدرت تأمین شده توسط نیروگاه‌های حرارتی قابل توجه است و بخش قابل توجهی از ناترازی برق در سه سال اخیر با رساندن قدرت استحصال شده از نیروگاه در زمان پیک به قدرت عملی نیروگاه در زمان پیک قابل جبران بوده است.»

احمدی در پایان با اشاره به راهکارهای کاهش اختلاف قدرت عملی و قدرت تأمین شده توسط نیروگاه‌های حرارتی و اهمیت آن در افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها تصریح کرد: «با روش‌هایی مثل نگهداری، حفظ کیفیت و رفع محدودیت تولید نیروگاه‌ها، نو‌سازی واحدهای فرسوده نیروگاه‌های موجود، گسترش زیرساخت‌های شبکه و رفع حبس تولید برق در مناطق مورد نیاز، تنظیم ادوات حفاظتی و کنترلی، متناسب با ایام پر باری و کم باری شبکه و موقعیت مراکز عمده تولید و مصرف و برنامه‌ریزی مناسب برای تعمیرات سالانه نیروگاه‌ها و اجرای منظم آن می‌توان این اختلاف را کاهش داد.»

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.