۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۲۹۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰ دسته: انرژی
۰

پس از حادثه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، ژاپن ۴۸ رآکتور هسته‌ای تولید برق را تا سال ۲۰۱۳ به حالت تعلیق درآورد. این کشور از سال ۲۰۱۵ با سرعت اندکی مجوز فعالیت مجدد رآکتورهای هسته‌ای را صادر کرده است. تولید برق هسته‌ای در ژاپن در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته و در سال ۲۰۲۲، واردات LNG ژاپن ۱۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۵ بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از حادثه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، ژاپن ۴۸ رآکتور هسته‌ای دیگر خود را تا سال ۲۰۱۳ به حالت تعلیق درآورد. ژاپن تقریباً به طور انحصاری بر گاز طبیعی وارداتی برای جایگزینی برق هسته‌ای متکی بود. در سال ۲۰۱۵، ژاپن به اولین رآکتور هسته‌ای خود اجازه داد تا فعالیت خود را از سر بگیرد. از دسامبر ۲۰۲۲، ۱۱ گیگاوات (GW) از ظرفیت هسته‌ای ژاپن به خدمت بازگشت. این امر باعث کاهش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) برای تولید برق شد.

ژاپن به دلیل نگرانی‌های ایمنی عمومی بر راه اندازی مجدد راکتورهای آب جوش تحت فشار به جای راکتورهای آب جوش تمرکز کرد. نیروگاه شش واحدی فوکوشیما دایچی، یک تاسیسات راکتور آب جوش، همراه با نیروگاه خواهرش فوکوشیما داینی در حال از کار انداخته شدن است.

بازگشت دوباره ژاپن به انرژی هسته‌ای

در نمودار زیر زرشکی برق تولید شده از گاز طبیعی و سرمه‌ای برق هسته‌ای است.

از سال ۲۰۱۵، افزایش تولید برق هسته‌ای جایگزین سوخت‌های فسیلی شده است. عمده این کاهش مربوط به گاز طبیعی است. در سال ۲۰۲۲، واردات LNG ژاپن ۱۵ درصد یا ۱.۷ میلیارد فوت مکعب در روز (Bcf/d) در مقایسه با سال ۲۰۱۵ کاهش یافت و انتظار می‌رود این روند کاهشی تداوم داشته باشد. در سال ۲۰۲۳، ژاپن واحدهای ۱ و ۲ تاکاهاما را مجددا راه اندازی کرد. با تاکاهاما حدود ۱.۶ گیگاوات به تولید برق افزود. ژاپن همچنین سال گذشته لایحه تامین برق کربن زدایی GX را تصویب کرد. این لایحه برای ایجاد یک سیستم برق کربن صفر است. ژاپن با این طرح انرژی هسته‌ای را به عنوان جزء اصلی برق کشور تعیین کرده است.

راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای از سال ۲۰۱۵ کند بوده است. ژاپن فقط  ۱۲ واحد را مجددا راه‌اندازی کرده است. ظرفیت هسته‌ای فعلی به ۱۱ گیگاوات رسیده است. ژاپن ۱۰ واحد دیگر در دست بررسی دارد. همچنین ۵ واحد دیگر بررسی شده‌اند اما هنوز راه اندازی مجدد نشده‌اند.

منابع انرژی در ژاپن کمیاب است. این کشور برای تولید برق، بیشتر سوخت فسیلی مورد استفاده را وارد می کند. در سال ۲۰۲۲، سوخت‌های فسیلی ۷۱ درصد از تولید را به خود اختصاص دادند و گاز طبیعی ۳۵ درصد از آن سهم را به خود اختصاص داد. واردات LNG ژاپن با راه اندازی مجدد راکتورهای هسته‌ای بیشتر، کاهش یافته است. پس از راه‌اندازی مجدد پنج رآکتور هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، واردات LNG ژاپن در سال ۲۰۱۹ به میزان ۷ درصد (۰.۷ میلیارد مکعب فوت مکعب در روز) و بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به میزان ۷ درصد (۰.۷ میلیارد مکعب در روز) کاهش یافت.

منبع: کلین‌تکنیکا

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.