۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۳۸۹ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: مسکن
۰

ایمان زنگنه کارشناس اقتصادی، عرضه زمین و ویلایی‌سازی را یکی از مهم‌ترین کارها در حوزه تحول مسکن کشور دانست و افزود: ساخت خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار مزیت‌های بسیاری دارد و برخی مخالفت‌ها در این زمینه ناشی از تعارض منافع است که باید برای رفع این موانع، ساخت این نوع خانه‌ها باید به صورت یک کارویژه حاکمیتی دنبال شود.

معماری و شهرسازی در کشور قدمت تاریخی دارد و آپارتمان‌سازی در ایران از روی اضطرار رخ داده است. خانه‌های یک طبقه و حیاط‌دار به معماری قدیمی کشور نزدیک تر است. این نوع خانه‌ها به لحاظ مباحث اجتماعی و روانی نیز مزیت دارد. در این رابطه ایمان زنگنه در خصوص مزیت‌های ویلایی‌سازی و ساخت خانه‌های تک طبقه و حیاط‌دار مسکن ملی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: چیزی که تحت عنوان آرامش و قرار از خانه توقع داریم، قطعا توسط آپارتمان برآورده نمی‌شود.

آپارتمان‌نشینی موجب بروز انواع بیماری‌های مختلف در خانواده

زنگنه با اشاره به این موضوع که ما بر اثر کمی بضاعت و اضطرار به سمت تراکم‌فروشی و آپارتمان‌سازی رفته و اعصاب و روان شهروندان را فدا کرده‌ایم، تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم به تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت خانه‌های ویلایی بپردازیم و دولت از عهده تامین زیرساخت‌های مورد نیاز مانند برق، آب، گاز و… برآید، ساخت محله‌هایی با خانه‌های حیاط دار اولویت دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: ما هزینه بالایی را برای آپارتمان‌نشینی پرداخت می‌کنیم. بر اثر گسترش این نوع خانه‌ها بیماری‌هایی در کشور گسترش یافته است که قبلا اثری از آنها نبود. در این ارتباط می‌توان به بیماری‌های مختلف قلبی و انواع سکته‌ها که بر اثر آلودگی هوا و استرس به وجود می‌آید، اشاره کرد. اگر مراد ما از ساختن خانه فقط این باشد که سرپناهی برای افراد ایجاد کنیم، آپارتمان‌هایی با متراژ ۳۰ یا ۴۰ متری می‌توانند پاسخگو باشند. اما قطعا این طور خانه‌ها نمی‌توانند نیازهای روحی خانواده را تأمین کنند.

عرضه زمین و ویلایی‌سازی یکی از مهم‌ترین اقدام‌های تحولی در حوزه مسکن 

وی در ادامه بیان داشت: شاید در حال حاضر ما منابع مالی لازم را برای ساخت خانه‌های حیاط‌دار نداشته باشیم، اما می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در راستای جذب سرمایه از خارج از کشور یا گسترش منابع داخلی‌مان گام برداریم. مثلا توسعه محدوده شهرها و استفاده از فضای باز اطراف آنها یا تعامل با مالکان خصوصی می‌تواند در سایه یک اراده قوی حاکمیتی مورد توجه قرار بگیرد.

زنگنه اضافه کرد: عرضه زمین و ویلایی‌سازی یکی از مهم‌ترین کارها در حوزه تحول وضعیت مسکن کشور است. تجربه ما در شهرهای بزرگ نشان می‌دهد که مردم به زندگی در خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار تمایل دارند. بنابراین، اگر بتوانیم این نوع خانه‌ها را در مناطق دورتر از مرکز شهرها گسترش دهیم، قطعا بستر مناسبی برای انتقال شهروندان از مرکز شهرها به بخش‌های دورتر از مرکز شهر به وجود می‌آوریم. مردم حاضر هستند برای دسترسی به خانه‌ای زیبا و ویلایی زحمت زندگی در مناطق دورتر از مرکز شهرها را تحمل کنند.

ساخت خانه‌های ویلایی باید به صورت یک کارویژه حاکمیتی دنبال شود

وی در مورد علت مخالفت با ویلایی‌سازی خاطرنشان کرد: احتمالا برخی تعارض منافع‌ باعث می‌شود که مخالفت‌هایی را با طرح ساخت خانه‌های تک طبقه و حیاط‌دار به رغم مزیت‌های آنها شاهد باشیم. به همین دلیل، ساخت این نوع خانه‌ها باید به صورت یک کارویژه حاکمیتی دنبال شود. باید اراده‌ای بالاتر از افراد یا نهادهایی که تعارض منافع در این زمینه دارند، موضوع را دنبال کند تا طرح پیش برود.

در طرح مسکن مهر که قبلا در کشورمان اجرا شد، رفع نیاز خانوارها به سرپناه مدنظر قرار گرفت. به همین دلیل شاهد انبوه‌سازی و ساخت آپارتمان‌ها بودیم. در آن زمان بیشتر به تعدد و تعداد خانه‌ها توجه شد. اما اگر نگاهمان این باشد که محلی برای آرامش و سکون افراد خانواده به وجود بیاوریم، قطعا ساخت خانه‌های تک طبقه که در مسکن ملی مدنظر قرار گرفته است، نسبت به آپارتمان‌سازی در مسکن مهر برتری دارد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.