۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۷۷۹ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

افشین غلامعلی‌پور کارشناس انرژی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید متانول در جهان و مازاد عرضه آن گفت: با توجه به نیاز کمتر از ۱ میلیون تن متانول در کشور و افزایش ظرفیت تولید آن به بیش از ۲۳ میلیون تن طی سال‌های آتی، باید در جهت توسعه زنجیره ارزش و تغییر رویکرد صادرات با ارزیابی بازارهای داخلی و جهانی حرکت کرد.

افشین غلامعلی‌پور کارشناس انرژی، ضمن تاکید بر لزوم توسعه زنجیره ارزش متانول در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ظرفیت تولید متانول کشور در حدود ۱۴ میلیون تن است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در کوتاه مدت به حدود ۲۳ میلیون تن و در بلند مدت به بیش از ۴۰ میلیون تن می‌رسد. با توجه به افزایش ظرفیت تولید متانول و مازاد متانول در جهان، لازم است صنایع پایین‌دست متانول همچون استیک اسید، دی ‌متیل ‌اتر و واحدهای تولید الفین از متانول توسعه پیدا کند.

مازاد متانول جهان، دلیل توسعه زنجیره ارزش متانول و تغییر رویکرد صادرات

غلامعلی‌پور با تاکید بر اشباع بازار جهانی متانول تصریح کرد: با ورود آمریکا به عرصه تولید متانول به‌ علت وجود منابع غنی گازهای شیل و افزایش ظرفیت تولید کشورهای بزرگ تولیدکننده متانول مانند چین به دلیل منابع عظیم ذغال‌سنگ، عرضه جهانی متانول به حالت اشباع رسیده است.

این کارشناس خاطر نشان کرد: در حال حاضر عمده متانول ایران به کشورهای چین و هند صادر می‌شود که با توجه به مازاد عرضه از آمریکای شمالی و جنوبی و افزایش ظرفیت تولید چین، صادرات متانول ایران دچار مشکل شده است؛ بنابراین باید به سمت تغییر رویکرد صادرات متانول حرکت کرد.

وی افزود: علاوه بر این، با وجود کسری گاز در کشور، افزایش تهاجمی ظرفیت تولید متانول درست نیست و باید موافقت‌های اصولی و مجوزهای پتروشیمی‌های متانولی مورد بازبینی قرار گرفته، لغو شود یا تغییر کند. این پروژه‌ها می‌توانند به سایر پروژه‌های پتروشیمی، هم در صنایع بالادست مانند واحدهای PDH و آروماتیک و هم در صنایع پایین دست مانند دی متیل اتر، استایرن و آکریلونیتریل تغییر پیدا کنند.

راهبرد‌ تکمیل و توسعه زنجیره ارزش متانول، موضوع روز پتروشیمی در جهان

این کارشناس با اشاره به راهبردهای تکمیل و توسعه زنجیره ارزش متانول گفت: به دلیل وجود مازاد متانول و مشکل در صادرات متانول باید صنایع پایین دست متانول را توسعه داد. اما زنجیره پایین دست متانول همانند سایر محصولات پایه پتروشیمی مانند اتیلن و پروپیلن گسترده نیست. با افزایش ظرفیت تولید متانول در جهان و مازاد متانول، توسعه پایین دست متانول به عنوان موضوع روز پتروشیمی در جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: کشورهای تعیین‌کننده بازار متانول مانند چین، به راهبرد‌های تکمیل زنجیره پایین‌دست متانول نظیر تولید فرمالدهید، استیک اسید، دی متیل اتر، پلی اورتان‌ها، ترکیب با بنزین، استفاده به عنوان سوخت دریایی و روش‌های تبدیل متانول به الفین‌ها همچون MTP/MTO روی آوردند.

در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد متانول جهان به تولید فرمالدهید، ۱۰ درصد به تولید استیک اسید و در حدود ۱۰ درصد به تولید دی متیل اتر اختصاص یافته است. در حدود ۱۰ درصد از متانول تولید شده در جهان هم به واحدهای تولید الفین‌ها انتقال می‌یابد.

توسعه متانول به عنوان افزودنی سوخت، سوخت‌های پاک و سوخت دریایی

غلامعلی‌پور ضمن اشاره به استفاده از متانول به عنوان سوخت پاک گفت: با توجه به آلودگی هوا، گرمایش زمین و قانون IMO2020 کشورها به سمت توسعه سوخت‌های پاک از متانول همچون دی متیل اتر و استفاده از متانول به عنوان سوخت کشتی‌ها حرکت کرده‌اند. این موضوع می‌تواند سهم متانول در سوخت کشور را افزایش دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بلندینگ و اختلاط متانول با بنزین در کشورهای مختلف مانند چین انجام می‌شود. چرا که متانول یکی از سوخت‌های کم‌کربن است؛ از این رو با تولید آلاینده‌های کمتر، قابلیت استفاده به عنوان سوخت خودرو را دارد. اما با توجه به قیمت پایین بنزین در کشور، ممکن است افزودن متانول به بنزین صرفه اقتصادی نداشته باشد. به همین دلیل با توجه به نیازهای کشور، ارزیابی بازارهای داخلی و جهانی و میزان متانول تولید شده در کشور باید برای میزان صادرات و میزان توسعه صنایع پایین دست متانول برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.