۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۶۶۶ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

روند تولید پلی پروپیلن در مقایسه با میزان تقاضای جهانی آن رو به افزایش است و بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۲ شاهد عرضه مازاد این محصول بوده‌اند و این روند در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت. اروپا و آمریکا به دلیل عدم وجود خوراک و کاهش صرفه اقتصادی با کاهش تقاضا، میزان تولید خود را کاهش داده و ناچار به واردات این محصول از چین و غرب آسیا با قیمت ارزان‌تر هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد پروپیلن یکی از محصولات کلیدی و پایه صنعت پتروشیمی است که ظرفیت تولید جهانی آن در سال‌های آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۱۰ میلیون تن افزایش پیدا کند. روند افزایش تولید پروپیلن و زنجیره ارزش آن در مقایسه با میزان تقاضای جهانی آن رو به افزایش بوده و بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۳ شاهد مازاد عرضه این محصول خواهند بود.

تاثیر کاهش تقاضای جهانی پروپیلن بر میزان تولید و روند قیمت پلی‌پروپیلن در آسیا

به دلیل کاهش تقاضای جهانی پلی‌‎پروپیلن عرضه پلی‌پروپیلن در کره جنوبی کاهش یافته است و شرکت‌های YNCC و LG Chemical کراکر بخار تولید پروپیلن خود را برای مدتی در ابتدای سال ۲۰۲۳ متوقف کردند.

در کشور چین با وجود عرضه بالای پروپیلن در نیمه اول سال ۲۰۲۳ و کاهش تقاضای جهانی، طبق برنامه‌های اعلام شده پنج مجتمع PDH در مجموع با ظرفیت ۲.۸۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری خواهد رسید. همین امر موجب مازاد عرضه واحد‌های PDH و اشباع پروپیلن در بازار چین و آسیای جنوب شرقی می‌شود. در منطقه جنوب شرقی آسیا، مانند مالزی و اندونزی، به دلیل کاهش ارزش پول، عرضه فراوان پلی‌پروپیلن از چین و غرب آسیا و تورم، پلی‌‌پروپیلن با کاهش تقاضا روبه‌رو شده و بهبود دوباره تقاضای این منطقه نیازمند بهبود تقاضای جهانی است.

در منطقه غرب آسیا، تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن به دلیل وجود ظرفیت بالای تولید، منابع گسترده نفتی و مزیت قیمت خوراک نسبت به سایر تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن در جهان، تولید این محصول را کاهش نداده و موجب مازاد عرضه در جهان می‌شوند. این کشورها با کاهش قیمت‌های صادراتی، صادرات جهانی به جنوب شرقی آسیا، اروپا و آمریکا را افزایش می‌دهند.

بنابراین مازاد عرضه از سوی چین و غرب آسیا موجب کاهش شدید قیمت جهانی پروپیلن شده است. ضمن اینکه روند قیمت‌گذاری پلی‌پروپیلن در آسیا در سال ۲۰۲۲ مطابق نمودار زیر نزولی است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ این روند ادامه‌دار باشد.

مواجه بازار جهانی با مازاد عرضه پروپیلن و پلی‌پروپیلن در سال 2023

 

کاهش تولید و واردات پلی‌پروپیلن با کاهش تقاضا در اروپا

پیش‌بینی‌های نشان می‌دهد روند نزولی قیمت پروپیلن در بازارهای اروپا تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد. تقاضای پایین برای پلی‌پروپیلن، غیر فعال شدن واحدهای کراکر، فعالیت کم پتروشیمی‌های مصرف کنننده پروپیلن و جنگ اوکراین و روسیه تاثیر مهمی در کاهش قیمت پروپیلن و رسیدن به پایین‌ترین حد آن یعنی در حدود ۴۶۰ یورو داشته‌اند.

در اروپا بر خلاف چین و جنوب غربی آسیا به دلیل عدم وجود خوراک و کاهش صرفه اقتصادی با کاهش تقاضا، تولید پلی پروپیلن کاهش یافته است. در دسترس بودن پلی پروپیلن وارداتی ارزان‌تر از آسیا، افزایش قیمت انرژی در اروپا، تورم و ادامه‌ی جنگ روسیه و اوکراین، موجب ادامه‌دار شدن کاهش تقاضا و کاهش میزان تولید در سال ۲۰۲۳ می‌شود.

بی‌تاثیری پشتیبانی ایالات متحده از قیمت پلی‌پروپیلن  بر میزان تقاضا

در آمریکا افزایش نرخ‌های بهره و تورم بالا باعث کاهش تقاضا برای پلی‌پروپیلن پایین دستی شده و قیمت پروپیلن و پلی‌پروپیلن بیش از ۶۰ درصد طی ماه‌های مارس تا دسامبر ۲۰۲۲ کاهش یافت. پلی‌پروپیلن‌های آسیایی با قیمت‌های به مراتب رقابتی‌تر وارد بازار آمریکا شدند و صنایع پایین دست و شرکت‌های تولیدکننده کالاهای با دوام، توان رقابتی با محصولات وارد شده از آسیا را نداشتند.

اگرچه قیمت‌ها در بازار پروپیلن ایالات متحده در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با پشتیبانی همراه بود، اما بعید است که تقاضای پلی‌پروپیلن از سوی صنایع پایین‌دستی رو به افزایش باشد و آمارها نشان می‌دهد روند نزولی تقاضا تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه‌دار باشد.

منبع: S&P Global

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.