۰۵ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۲۸۴ ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

امارات متحده عربی شبکه «اتحاد ریل» را راه اندازی کرد تا آن را به سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و فراتر از آن متصل کند. این پروژه با سرمایه‌گذاری تخمینی ۱۱ میلیارد دلار توسعه می‌یابد و هدف آن بهبود توسعه کلی منطقه و افزایش سهم بخش غیرنفتی این کشور به بیش از ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ است.

به گزارش مسیر اقتصاد «اتحاد ریل» توسعه‌دهنده و اپراتور شبکه ملی ریلی امارات متحده عربی است که در ژوئن ۲۰۰۹ و بر اساس قانون در راستای مدیریت توسعه، ساخت و بهره برداری از شبکه ملی راه آهن باری و مسافری تأسیس شد. بر اساس اعلام این شرکت ساخت و ساز در شبکه امارات به طور ۱۰۰ درصد کامل شده و اکنون عملیات تجاری آن آغاز شده است.

جزییات پروژه بزرگ ریلی امارات

هدف این پروژه پیوند دادن مراکز اصلی تجارت، صنعت و جمعیت امارات متحده عربی بوده که از طریق ابتکارات راهبردی و در راستای تقویت رشد و تنوع اقتصادی-اجتماعی این کشور عمل خواهد کرد. شبکه راه‌آهن عمدتاً دو مسیره خواهد بود و قطارهای باری آن سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت (۷۵ مایل در ساعت) و قطارهای مسافربری آن با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۲۰ مایل در ساعت) طی مسیر خواهند کرد.

این خط راه آهن از مرز عربستان و سراسر امارات تا فجیره در سواحل اقیانوس هند ادامه دارد و با سرمایه‌گذاری تخمینی ۴۰ میلیارد درهم (۱۱ میلیارد دلار) توسعه می‌یابد. قطار مسافری ریلی اتحاد ۱۱ شهر و منطقه را در سرتاسر امارات متحده عربی به هم متصل خواهد کرد و در آینده سفر از ابوظبی به دبی و از دبی به فجیره تنها ۵۰ دقیقه طول خواهد کشید. بر اساس برآوردها، پروژه اتحاد ریل سالانه حدود ۱۶ میلیون مسافر و ۵۰ میلیون تن بار را جابجا می‌کند و جایگزینی پایدار و کارآمد برای حمل و نقل بار و مسافر در سراسر مناطق شهری و روستایی امارات خواهد بود.

مزایای راه اندازی شبکه «اتحاد ریل» در سراسر امارات

«اتحاد ریل» با اتصال بنادر، فرودگاه‌ها و مناطق صنعتی در امارات متحده عربی، سیستم حمل و نقل یکپارچه‌ای را ارائه می‌کند که می‌تواند نیازهای کسب و کارها و مصرف کنندگان را برآورده کند. این سیستم ریلی همچنین امارات متحده عربی را به سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و فراتر از آن متصل و وسیله حمل و نقل قابل اعتماد و کارآمدی را برای تجارت و بازرگانی فراهم می‌کند.

دولت امارات متحده عربی نیز اعلام کرده است که این شبکه ریلی در راستای تبدیل این کشور به مرکز مدیریت لجستیک و زنجیره تامین است؛ چون هزینه‌های حمل و نقل را کاهش، کارایی را افزایش و رقابت کلی اقتصاد کشور را بهبود می‌دهد. در حال حاضر، امارات سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی، کشتیرانی و لجستیک انجام داده است تا خود را به عنوان یک مرکز تجارت و بازرگانی معرفی کند که افزودن یک شبکه ریلی مدرن و کارآمد باعث افزایش بیشتر اتصال و رقابت در آن خواهد شد.

پیش بینی می‌شود پروژه «اتحاد ریل» مزایای متعددی برای امارات داشته باشد. بر اساس برآوردها، سیستم راه آهن نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل مانند کامیون و هواپیما مقرون به صرفه‌تر است و هزینه‌های حمل و نقل را برای کسب‌وکارها و مصرف کنندگان کاهش می‌دهد. این شبکه راه آهن، همچنین سیستم حمل و نقل در سراسر امارات متحده عربی را متحول و به اقتصاد ۲۳ میلیارد درهمی آن کمک بسیاری می‌کند.

همچنین با کاهش انتشار کربن در حوزه حمل و نقل امارات، انتظار می‌رود این پروژه نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل از نظر انرژی کارآمدتر و آلودگی کمتری داشته باشد. بطوریکه «اتحاد ریل» تا سال ۲۰۵۰ موجب کاهش ۲۱ درصدی تولید دی اکسید کربن و کاهش ۴۰ درصدی انتشار سرانه کربن در حوزه حمل و نقل جاده‌ای می‌شود.

«اتحاد ریل» بخشی از «پروژه‌های ۵۰» و مجموعه‌ای از طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی در راستای سرعت بخشیدن به اهداف جاه‌طلبانه امارات است. در واقع، یک پروژه کلیدی اقتصادی و بخشی از چشم‌انداز اقتصادی ابوظبی ۲۰۳۰ و چشم‌انداز امارات ۲۰۲۱ است که هدف آن بهبود توسعه کلی منطقه و افزایش سهم بخش غیرنفتی به بیش از ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ است.

اقدامات دولت برای مقابله با تهدیدات آب و هوایی

شرایط آب و هوایی نیز تأثیر قابل توجهی بر عملیات اتحاد ریل دارد. اما سیستم راه آهن به گونه‌ای طراحی شده است که تحت شرایط آب و هوایی مختلف به فعالیت خود ادامه می‌دهد، باید توجه داشت که رویدادهای آب و هوایی شدید مانند طوفان شن، بارندگی و بادهای شدید می‌تواند باعث اختلال و تاخیر شود. طوفان‌های شن یک اتفاق رایج در امارات به ویژه در ماه‌های تابستان است. بادهای شدید و وزش شن و ماسه می‌تواند به خطوط راه آهن، قطارها و سایر زیرساخت‌ها آسیب برساند.

برای مقابله با این موضوع، اتحاد ریل مجموعه‌ای از اقدامات از جمله نرده‌های شنی و بادشکن‌ها را برای جلوگیری از تجمع شن و ماسه روی ریل‌ها و ایجاد اختلال در فعالیت قطارها ایجاد کرده است. همچنین، آنها دارای تیم‌های تخصصی تعمیر و نگهداری هستند که مسیرها و زیرساخت‌ها را در برابر هرگونه آسیب ناشی از طوفان شن نظارت می‌کنند و در صورت لزوم تعمیرات را انجام می‌دهند.

همچنین بارندگی شدید به ویژه سیل می‌تواند برای سیستم راه آهن چالش برانگیز باشد. در این موارد، اتحاد ریل طیف وسیعی از طرح‌های اضطراری را برای مقابله با هرگونه اختلال در خدمات خود را در نظر گرفته که شامل تغییر مسیر قطارها از مناطق سیل‌زده و استقرار پمپ‌ها برای جلوگیری از انباشت آب روی ریل‌ها است.

«اتحاد ریل» در عملیات روزمره خود بر مدیریت ایمنی تاکید زیادی دارد که شامل بازرسی منظم از مسیرها و زیرساخت‌ها و همچنین اجرای پروتکل‌ها و رویه‌های ایمنی برای نیروی کار است. در حال حاضر برنامه‌های آموزشی ایمنی و آگاهی برای کارکنان این شرکت برگزار می‌شود تا اطمینان حاصل شود که آنها در حفظ یک محیط ایمن فعال هستند.

منبع: گالف نیوز

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.