۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۲۱ ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

فریدون احمدی با اشاره به اهمیت رقابت پذیری در تولید، گفت: تکنولوژی، ساختار واحدها و قیمت تمام شده مهم ترین عوامل رقابت هستند که در صورت رعایت نکردن آن ها، تولیدکنندگان در مقابل قاچاق و واردات حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

فریدون احمدی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی و نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح مشکلات موجود در مقابل تولید داخلی و راهکارهای رفع این مشکلات پرداخت.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن کشور با اشاره به نامگذاری سال به اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال اظهار داشت: وقتی که رهبر معظم انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را امسال هم تکرار کردند به این معنی است که ما در این حوزه موفق نبودیم و همچنان مشکلات اقتصادی به عنوان مشکل اصلی کشور می باشد. یکی از مسائل مهمی که موجب مشکلات اقتصادی شده است مسئله رکود و کاهش تولید است.

وی همچنین بیان داشت: ما اگر بخواهیم مشکل اشتغال کشور هم رفع شود باید مسئله تولید را درست کنیم. برای حل این مشکل عزم جدی لازم است و زدن چند عدد بنر و عدم اقدام جدی مشکلی را حل نخواهد کرد. تا کنون در کشور برنامه منسجم و عزم جدی برای حل مشکلات اقتصادی نبوده است. که امیدواریم در سال جدید با تاکید مجدد رهبر انقلاب اقدامات موثری صورت پذیرد. ایشان چندین بار هم از این اوضاع معیشت مردم و بیکاری جوانان اظهار نگرانی و شرمندگی کردند که این شایسته نظام نیست و مسئول حل این مشکلات دولت می باشد.

نماینده مردم زنجان در مجلس در ادامه خاطر نشان کرد برای حل مشکل اشتغال جوانان باید تولید در کشور رونق بگیرد. موانعی در مقابل افزایش تولید داخلی وجود دارد از جمله در حوزه تعارض قوانین و اینکه عزم جدی برای حمایت از تولید وجود ندارد. هم چنین برای اینکه بخواهیم از تولید داخلی حمایت کنیم باید جلوی این واردات بی رویه گرفته شود و تعرفه های واردات کنترل شود که به تولید داخل اسیب نرسد. در مبارزه با قاچاق باید اقدامات موثر و بازدارنده صورت بگیرد.

وی در تکمیل صحبت هایش گفت: از دیگر عوامل تاثیر گذار در تولید موضوع سرمایه در گردش داخلی و تسهیلات بانکی است. شرایط سخت ارائه تسهیلات و بهره های بالایی که وجود دارد، واقعا شرایط را برای تولید گران سخت می کند که چگونه باید با این شرایط رکود این بهره ها را باز پرداخت کنند. در این وضعیت تولید کننده های ما نمی توانند به سود دهی برسند و لاجرم به اخراج کارگران و یا تعطیلی کارخانه روی می اورند.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی باید رقابت پذیر باشند، افزود: رقابت پذیری بخش های تولیدی به چند طریق انجام می گیرد. بخشی از آن ها به ساختار واحد بستگی دارد، بخشی به تکنولوژی و بخش دیگر به قیمت تمام شده وابسته هستند. اگر در این موارد رقابت پذیر نباشند باعث نا کارامدی تولید داخلی شده و در مقابل آن بحث قاچاق و واردات بی رویه هم وجود دارد که باعث می شود نفس تولید داخلی گرفته شود.

وی در پایان به نقش تحریم ها در مشکلات برخی از تولید کننده ها هم اشاره کرد و افزود: وجود تحریم ها به برخی از واحدهای تولیدی آسیب رسانده است از جمله اینکه برخی از دستگاه های مورد نیاز این واحدها با وضع این تحریم ها به سختی و قیمت چندین برابری تهیه می شود. با وجود اجرا شدن توافقنامه برجام باید بخشی از تحریم ها برداشته شود که ما امیدواریم طبق گفته دولتمردان این تحریم ها برداشته شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.