۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۲۰ ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

نماینده مردم رفسنجان با بیان اینکه در برخی از موارد قوانین بسیار قدیمی و در برخی دیگر از موارد ازدیاد قانون داریم، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است در این قوانین بازنگری صورت گیرد.

احمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با بحث اقتصاد مقاومتی و شعار امسال گفت: امروز بحث معیشت و اقتصاد مردم در صدر مسائل قرار دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را نیز در ادامه موضوعات اقتصاد مقاومتی نامیدند، اهمیت ویژه اقتصاد برای کشور مشخص تر می شود. مجلس نیز با توجه به منویات مقام معظم رهبری برای نام‌گذاری، امسال در کمیسیون اقتصادی کار بر روی محورهایی که مرتبط با این قضیه هستند را شروع کرده و کارهای مختلفی در زمینه قاچاق کالا و ارز، پولی و بانکی، مالیات، تسهیلات بانکی و… که مجموعاً ده محور را تشکیل می‌دهند در حال انجام است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس نیز بنابر وظیفه ذاتی خودش که امر نظارت بر اجرای قوانین و برنامه‌ها است بر اجرای درست برنامه ششم نظارت می‌کند تا بتوانیم در امر تولید و اشتغال مطابق برنامه عمل کنیم و اگر مطابق برنامه عمل شود تا حدودی به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک می‌شویم.

انارکی با ذکر مواردی از طرح‌های مجلس در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: در بحث مالیات با به‌روزرسانی قوانین و استفاده از نرم‌افزارهای لازم و در بحث قاچاق، اصلاح قوانینی که در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دولت کمک می‌کند و همچنین بازگردان مناطق آزاد به رسالت واقعی خود که رفع موانع تولیدی و توسعه اقتصادی است، ازجمله مواردی است که مجلس برای بهبود آن‌ها تلاش خواهد کرد.

نماینده رفسنجان ادامه داد: بسیاری از قوانین مرتبط با اقتصاد مربوط به سال‌های ۱۳۰۰ و ۱۳۰۲ است و در بعضی موضوع ها قوانین به حدی زیاد است که موجب چندگانگی قانون شده است و نیاز به اصلاح این قوانین در اقتصاد احساس می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی در میزان موفقیت دولت در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی گفت: دولت در بعضی بخش‌ها ازجمله صنعت در مواردی مانند تولید واگن و ساخت ماشین‌های داخلی کارهای خوبی انجام داده و سعی کرده موانع تولید را بردارد ولی هنوز اقدامات زیادی باقی مانده است و انتظار می‌رود در بحث صنعت، تولید، کشاورزی، محیط‌زیست، گردشگری، منابع مالی و پولی اقدامات مؤثرتری انجام دهد.

نماینده رفسنجان در پاسخ به اینکه در دولت بعدی چه اقداماتی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی لازم است انجام گیرد گفت: با توجه به اینکه در چند سال اخیر رکود بر اقتصاد کشور سایه انداخته بود لازم است دولتی که سرکار می آید، همراه با حفظ تورم پایین، اقتصاد را وارد چرخه رونق نماید.

وی ادامه داد: البته زمانی که از رکود خارج می‌شویم احتمالاً با افزایش نقدینگی روبرو خواهیم شد و این امر می‌تواند باعث افزایش تورم در جامعه شود. لذا اگر بتوانیم همزمان با خروج از رکود، تورم را نیز مهار کنیم آن‌وقت است که چرخ اقتصاد کشور به حرکت درخواهد آمد و مردم اقتصاد مقاومتی را احساس خواهند کرد.

انارکی در مورد اینکه آیا با کم بودن تورم و رفع رکود اقتصاد مقاومتی حاصل می‌شود گفت: برای اینکه اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد باید ظرفیت‌های داخلی را فعال کنیم و با توجه به هزینه‌های بالای تولید داخل باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها هزینه‌های تولید خود را کاهش دهیم؛ که این در بحث اقتصاد مقاومتی می‌تواند به تولید داخلی و رشد اقتصادی بالا کمک کند.

وی افزود: رشد اقتصادی فعلی کشور به خاطر استفاده از منابع موجود ازجمله نفت بوده؛ و برای اینکه رشد اقتصادی داشته باشیم باید به‌جای استفاده از منابع زیرزمینی و طبیعی به سمت رشد اقتصادی که مبتنی بر ایجاد ارزش‌افزوده و بهره‌وری باشد حرکت کنیم.

انارکی درباره علل محقق نشدن اقتصاد مقاومتی در چند سال گذشته با توجه به تأکیدات رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفت: بروکراسی اداری و خام فروشی از موانع موجود در محقق نشدن اقتصاد مقاومتی است که می‌توان با مدیریت مناسب خیلی از موانعی که برای تولیدکننده‌ها در ادارات ایجاد می‌شود کاهش داد و با افزایش ظرفیت‌های لازم برای ایجاد ارزش‌افزوده از منابع طبیعی مانع از خام فروشی شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.