۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۸۹۹۰ ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

دولت کانادا با وجود هزینه‌های مالی متعدد به دنبال توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای خود با استفاده از رآکتورهای کوچک مِدولار SMR است. هدف اصلی کانادا تامین برق مصرفی خود و تامین انرژی پاک و پایدار است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت کانادا طرحی را برای حمایت از توسعه تجاری رآکتورهای کوچک مدولار (SMR) آغاز کرده است و بالغ بر  ۲۱.۸ میلیون دلار آمریکا بودجه در طول چهار سال برای توسعه زنجیره‌های تامین، تولید رآکتور SMR و تامین سوخت و امنیت اختصاص داده است.

برنامه کانادا برای توسعه ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای

کانادا در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های متعددی را برای توسعه انرژی هسته‌ای خود صرف کرده است؛ همچنین دولت کانادا طی ۱۰ سال گذشته در فکر رقابت با آمریکا بر سر تعرفه‌های برق در آمریکای شمالی است و بسیار خوشبین است که بتواند با استفاده از تمام ظرفیت خود در تولید برق هسته‌ای، با آمریکا رقابت کند. اما کانادا موانع زیادی را در پیش روی خود می‌بیند. سیاست‌های سختگیرانه آژانس بین‌المللی انرژی و عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، کار را برای جاستین ترودو و اعضای کابینه‌اش دشوار کرده است.

برنامه فعال کردن راکتورهای کوچک مدولار در کنفرانس سالانه انجمن هسته‌ای کانادا  توسط جولی دابروسین، دبیر پارلمانی وزیر منابع طبیعی و وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی اعلام شد. دابروسین گفت: انرژی پاک، ایمن و قابل اعتماد ارائه شده توسط انرژی هسته‌ای، ما را در برابر حذف سوخت‌های فسیلی از شبکه سراسری داخلی و همچنین در سراسر کانادا حمایت می‌کند.

دستیابی به اهداف اقلیمی و صادرات برق با توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای

کانادا می‌تواند با سرمایه‌گذاری در نسل بعدی فناوری هسته‌ای، از شرکای خود در سراسر جهان برای دستیابی به اهداف اقلیمی حمایت کند و در عین حال فناوری‌های پاک و مواد معدنی حیاتی مانند اورانیوم را به شرکای جهانی خود صادر کند. همچنین این کشور می‌تواند با اتکا به برنامه توسعه‌ای خود نیاز برق مصرفی را در داخل تولید کند و با آمریکا بر سر صادرات برق به آمریکای جنوبی و اروپا رقابت کند.

ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا گفت: رشد صنایع انرژی پاک کانادا از آنجایی که این کشور تا سال ۲۰۳۵ به سمت پروژه ملی صفر شدن مصرف انرژی‌های فسیلی و پرهزینه پیش می‌رود حیاتی است. همچنین افزود: راه اندازی پروژه توسعه راکتورهای کوچک مِدولار گامی در جهت ارائه انرژی قابل اطمینان‌تر، ارزان‌تر و پاک‌تر به کشورها در مناطق مختلف است.

حمایت‌های دولت کانادا از توسعه انرژی هسته‌ای

وزارت منابع طبیعی کانادا بودجه‌ای بالغ بر ۲۱.۸ میلیون دلار را برای تحقیق و توسعه به منظور حمایت از شرایط و چارچوب‌های لازم برای رآکتورهای کوچک مدولار SMR به منظور انتقال سوخت های فسیلی و کمک به تغییرات آب و هوایی، تحت بودجه فدرال ۲۰۲۳ اختصاص داد.

این مصوبه وزارت منابع طبیعی کانادا برای متقاضیان، اقدام اخیر دولت فدرال در حمایت از توسعه انرژی هسته‌ای است و دولت حمایت‌های دیگری نیز داشته است. به عنوان نمونه بانک زیرساخت کانادا برای پروژه ساخت یک رآکتور کوچک مدولار در سایت دارلینگتون در انتاریو تامین مالی ۹۷۰ میلیون دلار کانادا را متعهد شده است.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.