۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۰۲۴۹ ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

استرالیا در تلاش است با توسعه زیر ساخت‌های انرژی هسته‌ای خود، برق مورد نیاز صنایع داخلی را تامین کند و همچنین با صادرات برق به کشورهای جنوب شرق آسیا، با چین رقابت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت استرالیا اخیرا در باب توسعه زیرساخت‌های انرژی اتمی خود دست به کار شده است. دولت سعی دارد با اختصاص بودجه و برنامه‌ریزی مناسب، تا سال ۲۰۳۰ از واردات برق بی‌نیاز شود و بتواند برق مصرفی صنایع خود را تامین کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قول همکاری برای توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای به این کشور داده است. استرالیا امیدوار است که بتواند با صادرات برق حاصل از انرژی هسته‌ای خود به کشورهای جنوب شرق آسیا، جای چین را در این بازار اشغال کند.

تدوین سیاست‌های جدید انرژی در استرالیا

اواخر سال جاری، حزب حاکم کارگر استرالیا قرار است مجموعه نوین از سیاست‌ها را برای هدایت و توسعه انرژی کشور تا سال ۲۰۳۰ در زمینه تغییرات آب و هوایی معرفی کند. در حال حاضر استفاده از انرژی هسته‌ای ممنوع است؛ اما دولت امیدوار است بتواند با کمک شوراها و مجوز مجلس این ممنوعیت را بردارد.

ریو تینتو، شرکت بزرگ معدنی استرالیا، معتقد است که همه گزینه‌ها برای ترکیب انرژی مصرفی استرالیا باید در دسترس باشند. لذا باید برای اتخاذ گام‌های مطمئن و محتاطانه، ایجاد و توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای تا سال ۲۰۲۰ مورد اقدام قرار می‌گرفت تا در صورت لزوم تا سال ۲۰۳۰ امکان استفاده و تصمیم‌گیری در مورد آن وجود می‌داشت. شورای بازرگانی استرالیا نیز معتقد است که محدود کردن انرژی اتمی موجب افزایش قیمت برق می‌شود و نقش اورانیوم و انرژی هسته‌ای در این دوره تا سال ۲۰۳۰ باید به صراحت مورد توجه قرار گیرد.

پتانسیل انرژی هسته‌ای برای مقابله با آلایندگی

شورای مواد معدنی استرالیا موافق انرژی هسته‌ای است و می گوید: نباید هیچ محدودیتی برای تولید برق با آلایندگی کم وجود داشته باشد، مشروط بر اینکه ایمن، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست باشد. همچنین انرژی هسته‌ای می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای استرالیا را به میزان ۸ تا ۱۷ درصد تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهد.

توسعه انرژی هسته‌ای در دستور کار دولت

سیاست انرژی استرالیا باید انرژی اتمی را مورد توجه قرار دهد؛ زیرا عوامل اقتصادی، زیست محیطی و امنیت انرژی، ترکیب انرژی این کشور را متعادل می‌کند. شورای مصرف کنندگان انرژی نیز در بیانیه‌ای گفت: انرژی اتمی باید به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود و اجازه توسعه داده شود. آنچه مانع اجرای آن می‌شود، سیاست‌های اشتباه دولت است که باید اصلاح شود. ما می‌توانیم بازار صادرات برق جنوب شرق آسیا را بدست آوریم و دولت می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های درست با ما همراه شود.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.