۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۰۰۸۲ ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ دسته: انرژی هسته‌ای
۰

آمریکا درصدد است با تصویب و اجرایی شدن قانونی با هدف حمایت از تلاش‌ها برای توسعه و استقرار فناوری‌های هسته‌ای جدید در داخل و خارج از کشور تا سال ۲۰۴۰ توان تامین برق کل اروپا و آمریکای شمالی را بدست آورد.

به گزارش مسیر اقتصاد قانون جدید استقرار شتاب‌دهنده هسته‌ای پیشرفته و همه‌کاره برای انرژی پاک (ADVANCE) توسط یک گروه دو حزبی به سنای ایالات متحده معرفی شد. این قانون با هدف حمایت از تلاش‌ها برای توسعه و استقرار فناوری‌های هسته‌ای جدید در داخل و خارج از کشور با اقداماتی مانند حمایت نظارتی برای استقرار فناوری هسته‌ای پیشرفته و تسهیل استفاده مجدد از سایت‌های انرژی پاک برای تولید برق هسته‌ای معرفی شده است. وزارت انرژی آمریکا امیدوار است با تصویب این قانون در مجلس سنا و اجرا شدن آن توسط دولت، انرژی هسته‌ای آمریکا تا سال ۲۰۴۰ توان تامین برق کل اروپا و آمریکای شمالی را بدست آورد.

مفاد لایحه جدید انرژی هسته‌ای آمریکا

این قانون به کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای آمریکا اجازه می‌دهد تا در مجامع بین‌المللی برای تدوین مقررات راکتورهای هسته‌ای پیشرفته و همچنین ایجاد ابتکار مشترک وزارت بازرگانی و انرژی آمریکا برای تسهیل دسترسی به کشورهایی که به دنبال توسعه برنامه‌های انرژی هسته‌ای خود هستند، اقدام کند.

برای حمایت از توسعه و استقرار فناوری‌های نوین، این لایحه هزینه‌های نظارتی را برای شرکت‌هایی که به دنبال دریافت مجوز فناوری‌های راکتور پیشرفته هستند کاهش می‌دهد و کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای را ملزم می‌کند مسیری را ایجاد کند که مجوز تأسیسات هسته‌ای در سایت‌های برونفیلد  فراهم شود.

این قانون در ۳۰ مارس توسط سناتورها شلی مور کاپیتو، عضو رتبه بندی کمیته محیط زیست و کارهای عمومی سنا، تام کارپر و شلدون وایت هاوس، با حامیان مشترکی از جمله جان باراسو، کوری بوکر، مایک کراپو و لیندزی گراهام معرفی شد. همچنین مارتین هاینریش، مارک کلی و جیم ریش نیز از اجرای این قانون حمایت کردند.

اثرات اجرای این قانون بر ظرفیت‌های هسته‌ای آمریکا

همچنین این قانون مشوقی برای ایجاد انگیزه برای راه اندازی موفقیت آمیز فناوری‌های راکتور جدید ایجاد می‌کند. این امر علاوه بر امکان ادامه فعالیت راکتورهای فعلی، اطمینان سرمایه گذاری در پروژه‌های هسته‌ای جدید را نیز فراهم می‌کند. این لایحه همچنین دارای اهدافی نظیر تقویت چرخه سوخت و زیرساخت‌های زنجیره تامین هسته‌ای آمریکا با اقداماتی از جمله آمادگی نظارتی برای واجد شرایط بودن و مجوز سوخت‌های هسته‌ای پیشرفته و استفاده از تکنیک‌های تولید مدرن در پروژه‌های هسته‌ای است.

همچنین تحت عنوان زنجیره تامین و زیرساخت، الزام خاصی برای سازمان انرژی اتمی آمریکا وجود دارد که ظرفیت خود را برای مجوز ظرفیت تبدیل و غنی سازی اضافی در تاسیسات چرخه سوخت موجود و جدید بررسی کند تا وابستگی به سوخت هسته‌ای را کاهش دهد.

کاپیتو عضو رتبه بندی کمیته محیط زیست آمریکا گفت: آمریکا می‌تواند در زمینه استقرار فناوری‌های انرژی هسته‌ای پیشرو باشد و این قانون ما را در مسیر دستیابی به این هدف قرار می‌دهد. این لایحه آینده امنیت انرژی آمریکا را با ایجاد سیاست‌های عقلانی برای کمک به استقرار انرژی هسته‌ای، که منبع تولید پاک و مطمئن برای شبکه برق کشور است، در اولویت قرار می‌دهد.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.