۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۷۰۹ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: پول و بانک
۱

کامران ندری عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق، با تاکید بر اینکه مشارکت بانک‌ها در اقتصاد باید در راستای تحقق رشد اقتصادی باشد، افزود: سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات بانک‌ها می‌تواند نقشی مهم در تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام ایفا کند یا به عنوان شروعی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مولد مطرح شود.

کامران ندری عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق، در خصوص نقشی که بانک‌ها می‌توانند در تامین مالی تولید و همچنین تقویت سرمایه‌گذاری مولد در اقتصاد ایفا کنند، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: بانک‌ها از جمله مهمترین نهادها در اقتصاد کشورها هستند. در ایران نیز با وجود اینکه بانک‌ها و حتی بانک مرکزی نتوانسته‌اند در سال‌های اخیر تاثیر مطلوبی در بهبود وضعیت اقتصاد کشور داشته باشند، در عین حال از مهمترین نهادها در تحقق اهداف رشد اقتصادی محسوب می‌شوند.

بانک‌ها می‌توانند در اجرای پروژه‌های کلان ملی مشارکت داشته باشند

این کارشناس اقتصادی درخصوص کمک بانک‌ها به اجرای پروژه‌های بزرگ و ملی در کشور گفت: همواره لازم است بخشی از تسهیلات بانک‌ها به فعالین اقتصادی اختصاص یابد و بخشی نیز باید به شکل نقد در دسترس بانک باشد تا بتواند نیاز سپرده‌گذاران را پاسخ دهد. اما در عین حال بانک می‌تواند بخشی از سرمایه‌های مدیریت شده خود را در قالب تسهیلات و وام در اختیار پروژه های عمرانی و حتی پروژه های دولتی، خصوصی یا خصولتی قرار دهد. اما در این زمینه نیز باید توجه شود که سرمایه‌گذاری بانک قابلیت نقدشوندگی داشته باشد و به طور خاص بخش املاک و مستغلات نقدشوندگی مطلوبی ندارد.

ندری اضافه کرد: بر اساس قوانین مصوب فعلی، حضور بانک‌ها در بسیاری از پروژه‌ها به صورت مستقیم ممنوع است. اما برخی از بانک‌ها به منظور کسب درآمدهای کلان اقدام به واگذاری تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه خود یا شرکت‌هایی با قراردادهای پنهان می‌کنند که در حقیقت به معنای دور زدن قوانین و شکل گرفتن لایه‌های فساد پنهان در جامعه است.

مشارکت بانک‌ها در اقتصاد باید در جهت تحقق رشد اقتصادی باشد

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق بیان داشت: از آنجایی که بانک‌ها از مهمترین نهادهای اقتصادی در کشورها محسوب می‌شوند در صورت عملکرد مناسب آن‌ها، اقتصاد می‌تواند نفس بکشد و شریان مسدود شده در حوزه‌های مختلف را باز کند. اما در حال حاضر بانک‌ها مشکل تامین سرمایه و فعالیت مستقل را دارند و معمولاً به تناوب دست به جیب بانک مرکزی می‌برند و این افزایش بدهی‌ها به اختلال در پایه پولی کشور و افزایش بدهی‌ها و افزایش نقدینگی منتهی می‌شود که تورم و اقتصاد بیمار از نتایج غیرقابل انکار آن است.

ندری مشارکت بانک‌ها در اقتصاد کشور را در صورتی که تبدیل به بنگاه اقتصادی نشوند مطلوب ارزیابی کرد و افزود: حضور بانک‌ها در اقتصاد با بهره‌گیری از مدیران کارآمد، می‌تواند نقش موثری در رشد اقتصادی و عملیاتی شدن پروژه‌های نیمه تمام داشته باشد یا شروعی برای سرمایه گذاری‌های مناسب در حوزه های مختلف باشد؛ به شرط آنکه در راستای توسعه و رشد اقتصادی همه جانبه کشور باشد.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. حساب واحد خزانه هنوز اجرا نشده لطفا پیگیری کنید تا سریعتر اجراش کننند با معاون اول رئیس جمهور جلسه بگذاری وقتی یک حساب واحد خزانه اجرا نمیشه یا ناقص اجرا میشه دیگه بقیه مسائل

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.