۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۶۵۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مجمع اقتصادی کازان، نقش مهمی در ارتقای روابط اقتصادی روسیه با کشورهای مسلمان دارد که مواردی همچون بانکداری اسلامی و تامین مالی اسلامی در آن مورد بحث قرار می‌گیرد. به تازگی بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه، پروژه آزمایشی تاسیس بانک‌های اسلامی در چچن، داغستان، تاتارستان و باشقیرستان را آغاز کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست اقتصادی روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی موسوم به «مجمع کازان» برای چهاردهمین بار از ۱۸ تا ۲۰ می ۲۰۲۳ برگزار می‌شود که پذیرای شرکت‌کنندگانی از سراسر جهان اسلام است. در جلسه مقدماتی این رویداد، بار دیگر تاکید شد که این مجمع بستر تعامل اقتصادی روسیه و جهان اسلام را فراهم می‌کند. اولین نشست این مجمع در سال ۲۰۰۹ با هدف ایجاد ابزاری برای تعامل مسکو با اعضای سازمان همکاری اسلامی سازماندهی شد. به گفته برگزارکنندگان، هدف از برگزاری این مجمع تقویت روابط تجاری، اقتصادی، علمی، فنی، اجتماعی و فرهنگی بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است. یکی از حوزه‌های کلیدی مجمع کازان، بحث در مورد امور مالی اسلامی است، از همین روی در حاشیه این مجمع در مورد چشم انداز توسعه نظام بانکداری اسلامی در فدراسیون روسیه و مسائل مربوط به مقررات آن بحث و گفتگو خواهد شد.

تاکید بر بانکداری اسلامی در مجمع کازان

مجمع کازان بر اهمیت جهان اسلام در سیاست خارجی روسیه به ویژه پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه مسکو تأکید می‌کند. در راستای تقویت حضور در بازارهای رو به رشد با مصرف‌کنندگان بالا و با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی، مجمع کازان ۲۰۲۳ به عنوان یک فرصت اساسی در چارچوب سیاست خارجی و اقتصادی روسیه پیکربندی شده است. از همین روی، بر اهمیت تامین مالی اسلامی در سیاست‌های اقتصادی داخلی روسیه تأکید می‌شود، بطوریکه از اول فوریه ۲۰۲۳، بانک مرکزی روسیه و وزارت دارایی آن، پروژه آزمایشی تاسیس بانک‌های اسلامی در چچن، داغستان، تاتارستان و باشقیرستان را آغاز می‌کند. بسیاری از تحقیقات دانشگاهی روسیه در سال‌های اخیر فرصت‌ها و چالش‌های بانکداری اسلامی در روسیه را مورد ارزیابی قرار داده و بر آموزش کارکنان به ابزارهای مالی اسلامی و تدوین مقررات برای همسویی محصولات اسلامی با بازار روسیه تأکید کرده‌اند.

اهمیت ژئوپلیتیک مجمع کازان

همچنین در قفقاز شمالی، چچن نقش مهمی ارتقای حضور و نفوذ روسیه در کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه ایفا می‌کند. جمهوری داغستان نیز از طریق بندر ماخاچکالا بعنوان پل ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران و حمایت از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب عمل می‌کند تا سنت پترزبورگ روسیه از منطقه قفقاز و خاک ایران به هند متصل شود. البته جمهوری تاتارستان که میزبان این مجمع اقتصادی هست، به عنوان بخشی از قلمرو روسیه همیشه در تامین مالی و ارتقای روابط با جهان اسلام بسیار فعال است، به عنوان مثال، نقش تاتارستان و شرکت انرژی تاتنفت در عرصه استراتژیک خاورمیانه به ویژه در عراق غیرقابل انکار است که در راستای تقویت روابط بخش انرژی و ارتقای حضور روسیه در منطقه تلاش می‌کند.

با نگاهی به مجمع اقتصادی کازان و سیاست خارجی روسیه می‌توان نتیجه گرفت که مسکو با استفاده از اهرم مالی، امکان همکاری در پروژه‌های زیربنایی را فراهم می‌کند تا روابط قوی سیاسی-تجاری با کشورهای جهان اسلام برقرار شود. این پروژه از طریق جامعه مسلمان روسیه، به ویژه مناطق یا جمهوری‌های استراتژیک مانند تاتارستان، باشقیرستان، چچن و داغستان تعریف می‌شود.

منبع: اسپیشال اوراسیا

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.