۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۹۵۰ ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ دسته: بازار مالی
۰

تامین مالی یکی از نیازهای اساسی هند برای تداوم حرکت خود با رشد اقتصادی بالاست. این کشور قصد دارد با استفاده از روابط خود با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، حدود ۷۰۰ میلیارد دلار از نیاز خود به تامین مالی را در ۵ سال آتی، از این کشورها و در قالب‌های مبتنی بر ضوابط اسلامی تامین کند.

به گزارش مسیر اقتصاد هند در مسیر رسیدن به هدف تولید ناخالص داخلی ۵ هزار میلیارد دلاری و نیل به نرخ رشد اسمی ۱۰ درصدی در طول پنج سال قرار دارد. در این میان، تامین مالی یا به عبارتی فاینانس اسلامی (IF) می‌تواند با مشارکت ۷۰۰ میلیاردی در طی پنج سال آینده، یک ظرفیت بالقوه در پیگیری سریع برنامه‌های توسعه‌ای دهلی باشد. در مجموع، در حال حاضر دارایی‌های تحت مدیریت تامین مالی اسلامی، حدود ۴ هزار دلار آمریکا پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶ به حدود ۵۹۰۰ میلیارد افزایش می‌یابد.

گسترش استفاده از تامین مالی اسلامی در شرکای هند

گشودن بخش بانکی و مالی هند به روی فاینانس اسلامی فرصتی برای تصاحب حداقل ۱۴ درصد از سهم بازار را فراهم و فرصت‌ ادغام جمعیت مسلمان هند در سیستم مالی رسمی کشور را فراهم می‌کند. بخش فاینانس اسلامی به عنوان یک ابزار مالی جایگزین، در حال حاضر ۳۵۰۰ میلیارد دلار ارزش داشته و کمتر از ۵ درصد از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می‌دهد که بازارهای نوظهور به عنوان دریافت کنندگان اصلی آن محسوب می‌شوند. کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی (بخشی از آسه آن) سهم عمده‌ای را در این روند دارند و اکثر آنها یکی از شرکای تجاری اصلی هند هستند. همچنینف همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (به استثنای هند) از تامین مالی اسلامی در درجات مختلف استفاده می‌کنند. برای نمونه، روسیه فعالانه در حال بررسی فاینانس اسلامی برای دستیابی به اهداف مالی خود، به ویژه در مناطق مسلمان‌نشین است. برای روابط راهبردی هند و امارات که پس از توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) و تجارت دوجانبه ۵۰.۵ میلیارد دلاری تقویت شد، مالی اسلامی یک وسیله در عرصه تامین مالی تجارت هند بوده که ۳۰ درصد از سیستم مالی امارات متحده عربی را هم تشکیل می دهد.

مزایای تامین مالی اسلامی نسبت به جایگزین‌های سنتی

برخلاف تصور رایج، تامین مالی اسلامی لزوما محصور به مفهوم مذهبی نیست بلکه تامین مالی اخلاقی و تامین مالی پایدار نیز معادل‌های رایج فاینانس اسلامی هستند زیرا مبانی بنیادی مشابه دارند. حتی تامین مالی اقلیمی نیز که امارات میزبان COP۲۸ بود با فاینانس اسلامی شباهت دارد. بطوریکه بر اساس مذاکرات در طول COP۲۸ در دبی، برخی از بزرگ‌ترین نام‌ها در تامین مالی اسلامی از جمله بانک توسعه اسلامی (ISDB) مستقر در عربستان، متعهد به حمایت مالی برای کاهش تهدیدهای اقلیمی است. با وجود طراحی قراردادهای مناسب در راستای وضعیت اجتماعی-اقتصادی بدهکاران، فاینانس اسلامی در موقعیت ایده آلی برای پر کردن شکاف مالی قرار دارد. مفهوم ایجاد درآمد از طریق سرمایه گذاری مسئولانه به جای اعطای وام مستقیم (مانند بانک‌های متعارف) بنای اصلی و مشترک سه نهاد مالی اسلامی-پایدار-اقلیمی (ISC) است.  شاید نداشتن بهره و جلوگیری از ریسک بیش از حد، از مهمترین ویژگی‌های تامین مالی اسلامی باشد. پژوهش‌های پس از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد که بانک‌ها و مؤسسات مالی که از فاینانس اسلامی استفاده می‌کردند، تقریبا توانستند از تاثیرات آن در امان باشند. زیرا اکثر این مؤسسات اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن را نگه نمی‌دارند که به‌عنوان یک مانع بزرگ در ترازنامه بانک‌های متعارف و سرمایه گذاری عمل می‌کند.

بهره گیری از تجربه اندونزی و مالزی

هند پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای جذب تامین مالی اسلامی جهت رفع نیازهای مالی توسعه‌ای خود دارد. برای نمونه، تامین مالی اسلامی توانایی ارائه خدمات به بخش ضعیف‌تر اقتصاد کشور را دارد تا با توزیع مناسب همه از گسترش سیستم مالی رسمی بهره‌مند شود. هند یکی از مراکز مهم استارت‌آپی در جهان است که نیاز به سرمایه کارآمد دارد. از همین روی، اکوسیستم کارآفرینی پررونق می‌تواند به طور قابل‌توجهی از تامین مالی اسلامی بدون تحمیل الزامات بازده شدید، بهره‌مند شود. پس از ریاست موفقیت‌آمیز G۲۰، هند می‌تواند از تجربه اندونزی در مسیر رشد تصاعدی اقتصاد و نقش استراتژیک فاینانس اسلامی در تأمین نیازهای سرمایه و مصرف بهره بگیرد. استقبال اندونزی از فاینانس اسلامی برای تامین مالی خرد، نمونه خوبی از توانمندسازی جمعیت آسیب پذیر اقتصادی از طریق دسترسی به منابع مالی و ایجاد درآمد پایدار با آموزش داوطلبانه و توسعه مهارت‌های اشتغال زایی است. هند نیز می‌تواند از این روند برای بخش فقیر شهری به ویژه در کمربند شرقی کشور استفاده کند.

مالزی نیز با موفقیت از تامین مالی اسلامی برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود استفاده کرده است. این کشور که به نوعی خانه بازارهای سرمایه اسلامی (ICM) است، از ساختار بانک مرکزی انحصاری برای نظارت و توسعه مؤسسات اسلامی برای تأمین نیازهای مالی بخش‌های مختلف اقتصاد برخوردار است. هند نیز می‌تواند با ایجاد شعب موسسات تخصصی اسلامی تحت نظارت بانک مرکزی خود، فرصت مناسبی برای تسهیل سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته باشد. در مجموع، هند پیوندهای ریشه‌دار تاریخی، فرهنگی و تجاری هند با کشورهای خاورمیانه و شورای همکاری خلیج فارس دارد که نهادهای اسلامی مالی می‌تواند فرصت مناسبی برای هند در جذب پتانسیل عظیم این کشورها در حوزه سرمایه گذاری خارجی باشد. باوجود خوش‌بینی هند به آینده در جهت رسیدن به سه اقتصاد برتر جهان، تامین مالی اسلامی می‌تواند به عنوان یک محرک راهبردی برای رفع نیازهای فزاینده اقتصاد عمل کند.

منبع: او آر اف هند

انتهای پیام/ بازار مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.