۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۱۴۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ دسته: ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر سید علی روحانی اهداف اصلی رویدادی چون ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را تولید و اشاعه دانش و ایجاد بستر همفکری صاحب‌نظران دانست و گفت: الگوی همایش‌های سالانه اقتصاد مقاومتی بسیار مناسب و قابل تسری به رویدادهای دیگر است.خصوصا با توجه به این که موضوعات و محورهای همایش مباحثی کاربردی هستند و در بسیاری از محورها به بهانه همایش تولید ادبیات صورت می‌گیرد.

دکتر سید علی روحانی مدیرکل دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس و عضو کمیته علمی ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح اهداف همایش اقتصاد مقاومتی و پیش‌‌نشست‌ های آن و رویدادهایی از این دست پرداخت. وی گفت: به طوركلي اهداف اصلی و محوری كليه همايش‌ها، از جمله ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، نخست تولید دانش است؛ و دوم اشاعه دانش و ایجاد بستری برای همفکری صاحب نظران.

پیش‌‌نشست‌ های تخصصی ویژگی منحصر به فرد همایش اقتصاد مقاومتی

وی تصریح کرد: الگویی که چندین سال است در همایش‌های سالانه اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود الگوی خیلی مناسبی است که قابل توسعه و تسری به بقیه همایش‌هاست. از این جهت که از حدود یک ماه قبل از همایش، مجموعه پیش‌‌نشست‌ هایی حول محورهای اصلی همایش در دانشگاه‌ها ، پژوهشکده‌ها و مجامع علمی برگزار می‌شود. با این روش، گفتمان‌سازی خیلی بهتر محقق می‌شود. این ویژگی مثبت و منحصر به فرد این همایش است که می‌توان آن را به سایر رویدادها تسری داد.

روحانی افزود: از سوي ديگر به دلیل تلاطم بسیاری که سال گذشته در نظام بانکی وجود داشت و بحران بانکی که چندین سال است کشور با آن درگیر است، همایش سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی که ۲۸ دوره تاکنون برگزار شده‌بود، امسال لغو شد و همایش بانکداری اسلامی هم گرچه لغو نشد اما به شکل بسیار محدود و صرفا با پذیرش مقالات به کار خود ادامه داد. در چنین شرایطی که فضای گفتگوی صریح از جنس همایش و نشست تخصصی در فضای نظام پولی و بانکی خیلی کمتر ایجاد شده‌است، همایش اقتصاد مقاومتی می‌تواند تا حد خوبی این خلا را پوشش دهد.

ناترازی، مهم‌ترین مساله نظام بانکی در کوتاه مدت

وی ادامه داد: اساسی ترین مساله نظام بانکی در کوتاه مدت، ناترازی (هم در دارايي – بدهي و هم در درآمد – هزينه) و لزوم چاره اندیشی برای آن است. پس از انتشار آمارهای بانک مرکزی همه به وضوح این را متوجه شده‌اند که مساله ناترازی جدی است. سرمایه شبكه بانکی کشور در آذر ۹۸، منفی ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده‌است. حل این معضل صرفا با راه حل‌های متعارف مانند نظارت بر نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها ممکن نیست.

روحانی افزود: مهم‌ترین توقعی که ما از نظام بانکی داریم پشتیبانی از بخش واقعی اقتصاد و فعالیت‌های مطلوب اقتصادی اعم از تولید (شامل تولید خدماتی، صنعتی، کشاورزی و غیره) است. در چنین شرایطی حمایت نظام بانکی از بخش تولید تقریبا محال است. لذا اقدام عاجل و ضروري برای شبكه بانكی، حل معضل ناترازی است.

اصلاحات قانونی، مهم‌ترین اولویت نظام بانکی در بلند مدت

مدیرکل مرکز پژوهش های مجلس اظهار کرد: در میان مدت نيز باید به سراغ رفع ریشه‌های وقوع ناترازی برویم که عمدتا در روابط نهادی بین بانک مرکزی، دولت، شبکه بانکی، تسهیلات گیرندگان و مکانیزم‌های ارتباط بین این‌هاست. برای پیشگیری از ناترازی مجدد، حتما باید اصلاحات قانونی در کشور انجام شود. طرحی که چندین سال است در مجلس و با همكاري صاحب‌نظران دانشگاهی و بانك مركزی روی آن کار شده و کلیات آن نیز تصویب شده‌است، می‌تواند مبنای اصلاحات قانونی قرار گیرد.

ویژگی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی کاربردی بودن آن است

وی در پایان گفت: همایش‌هایی با عنوان اقتصاد مقاومتی در کشور زیاد برگزار شده‌است؛ اما اولا این که دلالت‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه‌ای خاص (نظام بانكی) مطرح شود و حول آن همایش و نشست‌ برگزار گردد کمتر صورت گرفته‌است و یکی از نوآوری‌های همایش‌های سالانه اقتصاد مقاومتی این است که در سال‌های متوالی بر بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی تمرکز می‌کند.

روحانی ادامه داد: ویژگی بعدی همایش، پیش‌‌نشست‌ ها است؛ پیش‌‌نشست‌ هایی که فضای گفتگو را در محیط‌های علمی و آکادمیک فراهم می‌نماید؛ خصوصا با توجه به این که موضوعات و محورهای همایش مباحثی کاربردی هستند و در بسیاری از محورها به بهانه همایش تولید ادبیات صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.