۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۲۵۷ ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

شرکت چند ملیتی «دی پی ورلد» مستقر در دبی امارات، از سال ۲۰۲۱ در حال گسترش فعالیت‌های خود در بندر «بربرا» در کشور سومالی است. این شرکت به ازای ۴۴۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری امتیاز ۳۰ ساله با تمدید ۱۰ ساله خودکار مدیریت این بندر را به دست آورده است و انتظار می‌رود در آینده نقشی مهم در مبادلات تجاری کشورهای منطقه شاخ آفریقا ایفا نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت چند ملیتی «دی پی ورلد» مستقر در دبی امارات از سال ۲۰۲۱ در حال گسترش فعالیت‌های خود در بندر بربرای سومالی در حوزه صنعت کشتیرانی است تا ضمن کمک به اشتغالزایی در منطقه شاخ آفریقا نقش خود در تجارت این منطقه را تثبیت نماید. «محمد عطیه» یکی از مدیران این بندر می‌گوید: «تا پیش از این، تخلیه کشتی‌های بزرگ حاوی کانتینرها کار خطرناکی برای کارگران این منطقه بود. زیرا که آنها مجبور بودند از جرثقیل‌های خود کشتی‌ها استفاده کنند. اما تجهیزات جدیدی که شرکت دی پی ورلد در بندر بربرا مستقر کرده است موجب شده علاوه بر افزایش ایمنی کارگران، تعداد جابجایی بار کانتینرها از هفت مورد در ساعت به ۳۰ مورد برسد.»

وی با اشاره به اینکه استقرار این تجهیزات جدید، قابلیت حمل و نقل در این بندر را سالانه چهار برابر افزایش داده و از حدود ۱۵۰ هزار کانتینر ۲۰ فوتی در سال به ۶۰۰ کانتینر رسانده است، از ۱۳ برابر شدن ظرفیت آن در آینده نزدیک خبر داد.

امارات فاز دوم توسعه بندر بربرای سومالی را آغاز کرده است

پس از راه اندازی فاز اول توسعه بندر بربرا، در حال حاضر عملیات ساخت فاز دوم در حال اجراست که شامل توسعه اسکله جدید تا یک هزار متر و استقرار هفت جرثقیل دیگر و در نهایت ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با هدف جذب انواع صنایع و افزایش شغل نه تنها برای سومالی، بلکه در سایر کشورهای شاخ آفریفا از جمله اتیوپی و جیبوتی می‌شود. اگرچه سرمایه‌گذاران خارجی بندر بربرا به دنبال منافع مالی خود هستند، اما آنها سودی را می‌خواهند که پایدار و بلندمدت باشد و با ۲۷۰۰ فرصت اشتغالی که برای مردم منطقه فراهم می‌کند، از حمایت آنها نیز برخوردار باشد.

سوای از جنبه‌های تجاری این پروژه، سومالی به دنبال آن است که این منطقه جدا شده را دوباره به کانون توجه سیاسی در شاخ آفریقا بدل کند. پیش بینی می‌شود در آینده نه چندان دور، دو سوم کالاهایی که از این بندر ارسال میشود، شامل گندم، مواد غذایی فرآوری شده، ماشین آلات و مصالح ساختمانی، به مقصد اتپوپی ارسال شود.

شرکت دی پی ورلد، متخصص در لجستیک بار، عملیات بندری، خدمات دریایی و مناطق آزاد تجاری است که در ۳۴ کشور، از جمله ۱۲ کشور آفریقایی و غرب آسیا دارای منافع تجاری است. این شرکت به ازای ۴۴۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بندر بربرای کشور سومالی امتیاز ۳۰ ساله با تمدید ۱۰ ساله خودکار مدیریت این بندر را به دست آورده است.

منبع: دویچه وله

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.