۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۸۱۳ ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: مسکن
۱

در برنامه گفتگوی ویژه خبری، فرشید ایلاتی کارشناس مسکن، ضمن اشاره به اینکه تک طبقه‌سازی یا ویلایی‌سازی با الگوی ایرانی اسلامی همخوانی بیشتری دارد، گفت: در دولت سیزدهم رئیس جمهور نیز بر این مسئله تاکید کرده است اما همچنان در سطح معاونت شهرسازی وزارت راه، این مهم با مقاومت‌هایی همراه است. عباس جهانبخش استاد دانشگاه نیز با اشاره به اینکه ساخت مسکن ویلایی تا یک سوم هزینه را کاهش می‌دهد، گفت: احتکار زمین مانع استفاده بهینه از زمین‌های مناسب برای ساخت مسکن به شکل ویلایی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کارشناسان مسکن معتقد هستند ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی سازی موجب کاهش هزینه ساخت و سرعت بخشیدن به روند ساخت و سازها می‌شود. در این راستا برنامه گفتگوی ویژه خبری در تاریخ ۴ دی ماه به بررسی ساخت خانه‌های ویلایی‌ سازی در طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داشت.

ویلایی‌سازی در سطح کلان مطرح شده اما معاونت شهرسازی مخالف است

 ابتدای برنامه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن گفت: موضوع تک طبقه‌سازی یا ویلایی‌ سازی از موضوعاتی است که هم خود شخص رئیس جمهور و هم وزیر مرحوم قبلی و هم وزیر فعلی تاکید دارند که ما باید به سمت توسعه افقی شهر‌ها برویم و مسکن‌ها را به صورت ویلایی بسازیم و تجربه مسکن مهر نیز موید این نکته است. متاسفانه در دولت قبل روند ساخت مسکن در کشور متوقف شد، علت آن هم رویکرد دولت بود که نمی‌خواست در بازار مسکن دخالت کند.

وی در خصوص ساخت خانه‌های ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن افزود: در سطح کلان سیاست گذاری مسکن این موضوع مطرح شده است اما به مرحله اجرایی هنوز نرسیده و یکسری مخالفت‌هایی در داخل خود وزارتخانه مشخصا معاونت شهرسازی وجود دارد. در توسعه افقی مسکن نیز مخالفت‌هایی در سطح استان‌ها وجود دارد.

ساخت مسکن ویلایی با الگوی ایرانی اسلامی سازگاری بیشتری دارد

وی با اشاره به اینکه مسئله مسکن را از جنبه‌های مختلف  اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بررسی کرد، افزود: به خاطر متراکم سازی در تهران بیشترین فرو نشست زمین را در دنیا داریم ما آمدیم یک سطح زیادی از جمعیت و ساختمان را در مساحت کمی بارگذاری کنیم که یکی از فرونشست‌های زمین که باعث تخریب و از بین رفتن بستر می‌شود یکی از عوارض زیست محیطی است، یعنی قطعا به هر نحوی بخواهیم بررسی کنیم توسعه افقی به نفع کشور است.

این کارشناس مسکن اضافه کرد: بحث جمعیت که رهبری و سیاست‌های کلی نظام تاکید می‌کند که ما می‌خواهیم جمعیت در کشور به یک نقطه پایداری برسد و توسعه جمعیت داشته باشیم، قطعا آپارتمان‌ سازی ما را به آن نقطه نخواهد رساند. آپارتمان سازی و متراکم سازی ضد توسعه الگوی ایرانی اسلامی است، یعنی اگر می‌خواهیم حمایت از خانواده و جمعیت کنیم باید به سمت توسعه افقی مسکن برویم.

قیمت مسکن ویلایی با احتساب هزینه زیر ساخت دو سوم قیمت آپارتمانی است

در ادامه عباس جهانبخش استاد دانشگاه نیز گفت: از لحاظ اقتصادی می‌دانیم وقتی مسکن را به صورت عمودی می‌سازیم هزینه ساخت بالا می‌رود و هزینه زیرساخت کاهش پیدا می‌کند و وقتی مسکن را به صورت افقی می‌سازنیم هزینه ساخت کاهش و هزینه زیرساخت افزایش پیدا می‌کند، نکته مهم این بود که سر جمع هزینه‌های ساخت و زیرساخت در کدام گزینه بهتر است، با برآورد‌هایی که انجام شد مشخص شد تقریبا قیمت ویلایی با احتساب هزینه زیر ساخت دو سوم قیمت آپارتمانی است، یعنی یک سوم می‌توانیم به نفع متقاضیان عمل کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال در سال ۸۵ در تفت که خانه‌ها ساخته می‌شدند خانه‌های آپارتمانی ۸۵ متری ۴۰ میلیون تومان و خانه‌های ویلایی ۱۸۰ متری با ۱۶۰ متر ساخت ۴۵ میلیون تومان، یعنی اگر ۸۵ متری آپارتمانی را بخواهیم مثل این ۱۶۰ متری کنیم می‌شود ۷۵، ۷۵ میلیون آپارتمان در مقابل ۴۵ میلیون ویلایی با احتساب ۱۳ هکتار زیر سازی که در مشعاعات این ویلایی‌ها انجام شد.

احتکار زمین مانع استفاده بهینه از زمین‌های مناسب برای ساخت مسکن

این استاد دانشگاه در خصوص طرح ویلایی‌ سازی افزود: مسئله مهمی که در این رابط وجو دارد بحث  الحاق زمین است با اینکه دستور ساخت مسکن آمده بود، ولی وزارتخانه در دوران قبلی الحاق زمین را امکان نمی‌داد، به عنوان یک استان وقتی بخواهیم مسکن نهضت ملی بسازیم نیازمند زمین هستیم، این یک سیاست کلانی بود که از حدود ۱۳۴۰ شروع شده مبنی بر بستن کمربند‌های شهرها، الان جمع محدوده طرح‌های تفصیلی که بشود شهر‌های ما و طرح‌های هادی ما که روستا‌های ما شود، یک درصد از سرزمین است.

جهانبخش اضافه کرد: اینکه می‌بینیم مسکن به عنوان گران‌ترین کالا یک بار عمده‌ای بر دوش خانوار‌ها شده و سالیان سال باید در انتظار بمانند و اثراتی مانند عقب افتادن ازدواج و تشنج در جامعه را در پی دارد، نتیجه قیمت بالای مسکن است. علت این موضوع به این بر می‌گردد که ما ۹۹ درصد زمین را از انتفاع خارج کردیم و به تعبیری می‌شود گفت احتکار کردیم. یک درصدی که استفاده شده باعث شده که یکی از تراکم‌های بالا را در سطح جهانی داشته باشیم، به عنوان مثال شهر قم بالای ۹۰ نفر در هکتار تراکم داریم، در صورتی که آنکارا ۶۰ نفر در هکتار، ریاض ۵۸ نفر در هکتار است.

انقلاب اسلامی هنوز وارد معماری و شهرسازی کشور نشده است

وی اظهار داشت: به طور مثال در قم ما زمین بالقوه موجود داریم، ولی اجازه ساخت به آن از سوی معاونت شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری داده نمی‌شود به خاطر اینکه یک تصویر جهانی وجود دارد که اگر زمین را از کالای سوداگری خارج کنیم سرمایه دار دیگر در آنجا سرمایه گذاری نمی‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر انقلاب اسلامی رخ نداده بود وضعیت معماری و شهرسازی باید چه تغییری می‌کرد الان باید چه تغییری کند؟ بنده عرض می‌کنم انقلاب هنوز وارد معماری و شهرسازی نشده است. اگر قرار بود شود اولین نهاد سازندگی که امام (ره) تشکیل دادند ۲۱ فروردین ۵۸ بود که فرمودند زمین به عنوان یک موهبت رایگان الهی باید در اختیار مردم قرار گیرد و در این طرح به هیچ وجه پولی در مقابل زمین پرداخت نشود.

انتهای پیام/ مسکن

  1. باسلام، با توسعه افقی مسکن بسیار موافقم به زبان ساده به دلیل امکان استفاده از تکنولوژی های ساده در ساخت وتامین زیرساختها موجب کاهش هزینه هاشده واز طرفی باعث کاهش تنش ها وفشارهای روانی ناشی از تراکم جمعیتی وبرعکس ظاهر قضیه باعث افزایش ارتباطات اجتماعی مثبت میگرد.امید وارم این مبحث در دستور کار دولت قرار گیرد.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.