۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۴۲۵ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ دسته: انرژی
۰

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف به منظور کاهش ناترازی گاز کشور، گفت: این مهم باید بدون فشار قیمتی به کم مصرف‌ها و از طریق الگوی تعرفه‌گذاری پلکانی محقق شود. در دو سال اخیر در قانون بودجه تدابیر لازم برای تسهیل به‌کارگیری این الگو از سوی دولت اتخاذ شده است.

یکی از موضوعات مهم در زمینه اصلاح و بهینه سازی مصرف، اصلاح مصرف مشترکان بالاتر از الگوی مصرف با توجه به ناترازی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی تولید و مصرف گاز است. با وجود افزایش نه چندان چشم‌گیر پلکان‌های پرمصرف درسال گذشته، مصرف مشترکان پرمصرف به میزان ۲۵ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافت که نشان از تاثیرگذاری این شیوه در بهینه سازی مصرف مشترکان دارد. در این خصوص جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به موضوع الگوی مصرف انرژی به ویژه گاز افزود: گاز عمدتا برای گرمایش یا سوخت مورد نیاز مردم و صنایع است به همین دلیل باید تعرفه‌های قیمت آن شفاف و عادلانه باشد و اگر قرار باشد قیمت ها افزایش پیدا کند باید براساس چارچوبی منصفانه باشد. به طور مثال در بخش مصرف، کسانی که مصرف متعادل دارند به هیچ وجه نباید مورد افزایش قیمت قرار بگیرند.

ناترازی گاز باید بدون فشار قیمتی به کم مصرف‌ها مدیریت شود

وی با اشاره به تدابیری که در قانون بودجه سال گذشته در حوزه پلکانی شدن قیمت گاز اتخاذ شد، گفت: در قانون بودجه در دو سال اخیر برای قیمت گاز در بخش مشترکان پرمصرف خانگی و همچنین قیمت گاز پتروشیمی ها اصلاحاتی در تعرفه گذاری گاز صورت گرفت که تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در زمینه مدیریت مصرف بدون فشار به مردم با مصرف عادی، کمک جدی خواهد کرد.

کوچکی نژاد در پاسخ به نحوه مشارکت مجلس شورای اسلامی در نظارت بر عملکرد شرکت ملی گاز و کیفیت کاهش ناترازی گاز از سوی این شرکت گفت: شرکت ملی گاز، یک شرکتی با درآمد و هزینه است که هیئت مدیره دارد. مجلس در قانون بودجه چندان به بودجه ی چنین شرکت هایی ورود نمی کند ولی اگر در چارچوب قوانین شرکت ملی گاز تخلفاتی داشته باشد مجلس ورود خواهد کرد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.