۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۴۳۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: انرژی
۰

مهراد عباد عضو اتاق بازرگانی ایران، ضمن اشاره به ضرورت استفاده از سازوکارهای قیمتی برای مدیریت مصرف و جلوگیری از کمبود گاز، گفت: باید بر اساس الگوی پلکانی، قیمت برای مصرف کنندگان قلیل اما پر مصرف تا حد قیمت گاز صادراتی افزایش یابد.

مهراد عباد عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به ناترازی گاز در کشور، اظهار کرد: با ناترازی انرژی و گاز مواجه هستیم و صادرات گاز دیگر نداریم و در تامین گاز در داخل نیز با مشکل روبه رو هستیم، با آغاز فصل سرما این مشکل بیشتر نیز می‌شود. قیمت انرژی در کشور ما پایین است و شدت مصرف انرژی بالاست و با اعتیاد مصرف انرژی روبه رو هستیم. گاز بهینه مصرف نمی‌شود و تمام استراتژی کشور متمرکز بر روی گاز شده است. لوله‌کشی گازها دچار مشکل است و نشتی‌های بزرگی داریم که علاوه بر تخریب محیط زیست باعث هدر رفت گاز می‌شود.

عباد ادامه داد: دنیا به سمت فشرده کردن گاز رفته اما ما هنوز لوله کشی گاز داریم و انتقال گاز از طریق لوله هزینه های زیادی دارد و تعمیرات ‌نگهداری آن سنگین است. نتوانستیم گاز به میزان زیاد استخراج کنیم، فناوری های نوین در این حوزه نداریم و در طول این سال‌ها‌ به دلیل تحریم‌ها فناوری استخراج ما قدیمی شده است و چاه‌های نفت و گاز قدیمی شدند و نیاز داریم از طریق فناوری های جدید بتوانیم مقدار گاز و نفت را استخراج کنند.

اندک مصرف گنندگان پرمصرف باید با قیمت گاز صادراتی را بپردازند

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مخاطرات ناترازی کشور، بیان کرد: گاز مصرف خانگی دارد و همچنین خوراک پتروشیمی و صنایع است. وقتی در انرژی کمبودی داشتیم انرژی صنایع را قطع میکنیم که با مشکل جدی رو به رو می‌شوند، در آینده اگر کمبود گاز داشته باشیم، صنعت پتروشیمی‌ با مشکل روبه رو خواهد شد اگر با این روش ادامه دهیم کمبود‌ها بیشتر نیز می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از الگوی تعرفه‌گذاری پلکانی، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقدام کاملا درستی است و این روش پلکانی می‌تواند قیمت انرژی را در کشور واقعی‌تر کند و در جایی به تعادل می‌رسیم که نرخ صادرات و مصرف داخل تقریبا نزدیک بهم باشد؛ ‌چراکه درحال حاضر فاصله زیادی دارد. باید برای بهینه سازی مصرف در بخش خانگی به سمت استفاده از سازوکارهای قیمتی برای کنترل مصرف مشترکان قلیل اما پرمصرف برویم که با تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها این اتفاق رخ خواهد داد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.