۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۷۸۴ ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: انرژی نام نویسنده: احسان امیدی
۰

با وجود حرکت کشورها به سمت تولید بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، دولت امارات هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت در دهه‌های آتی ندارد. در مقابل این کشور اعلام کرده است که قصد دارد ۵ سال زودتر از موعد قبلی و در سال ۲۰۲۵ تولید نفت خود را به ۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش تقاضای جهانی نفت و گاز، قیمت این حامل‌های انرژی افزایش یافته، به طوریکه قیمت هر بشکه نفت به حدود ۱۰۰ دلار رسیده است. این درحالیست که در سال‌های قبل به دلیل حرکت کشورها به سمت تولید بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، برخی معتقد بودند روند تولید نفت کشورها نزولی خواهد شد. اما بحران ناشی از افزایش قیمت اخیر و ناتوانی انرژی‌های بادی و خورشیدی در پاسخ به نیاز کشورها، کشورهای دارای ذخایر نفتی را به سمت تولید بیشتر نفت سوق داده است.

انرژی‌های تجدیدپذیر جای نفت را برای امارات نمی‌گیرد

امارات از جمله کشورهایی است که در طول سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی با هدف افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اجرایی کرده است؛ اما همچنان نفت بخش اصلی تولید انرژی این کشور را تشکیل می‌دهد. مقامات امارات به تازگی برنامه‌ای جدید برای افزایش تولید نفت منتشر کرده‌اند که بر اساس آن این کشور ۵ سال زودتر از موعد قبلی میزان تولید نفت خود را به ۵ میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد.

پیش از این برنامه امارات برای افزایش تولید به ۵ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی شده بود اما در طرح جدید این هدف در سال ۲۰۲۵ محقق می‌شود. بر این اساس هدف تعیین شده برای سال ۲۰۳۰، ۶ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است. این درحالیست که بر اساس آخرین آمارها میزان تولید فعلی نفت امارات در حدود ۳.۴ میلیون بشکه در روز گزارش شده است.

افزایش تولید نفت و گاز برای جلوگیری از کمبود انرژی ضروری است

مقامات شرکت ملی نفت ابوظبی معتقدند در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید نفت و گاز حیاتی است و چنانچه این مهم رخ ندهد، در آینده نزدیک کشورهای بسیاری با کمبود انرژی مواجه خواهند شد؛ چراکه انرژی‌های تجدیدپذیر امکان پاسخگویی به نیاز روزافزون کشورها به انرژی را ندارد.

در بیانیه این شرکت آمده است: «درحالیکه کشورها درحال گذار انرژی هستند، ما فرصت‌های افزایش تولید انرژی از مسیرهای پربازده را از دست نمی‌دهیم.» این شرکت از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت و گاز نیز درخواست کرده است میزان تولید خود را دست کم ۱۰ درصد افزایش دهند.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.