۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۶۷۱۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ دسته: انرژی
۰

مقامات عربستان به تازگی اعلام کردند برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خود به ۱۳ میلیون بشکه در روز را تا زمان بهبود شرایط قیمتی در بازار جهانی متوقف می‌کنند. کارشناسان معتقدند عربستان راهبرد افزایش سهم از بازار را کنار گذاشته و بر روی انجام اقداماتی باهدف بهبود شرایط قیمت نفت در بازار جهانی متمرکز شده‌است.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد برنامه افزایش حداکثر ظرفیت تولید نفت خود را متوقف کند. عربستان در دهه‌های اخیر از ظرفیت مازاد تولید نفت بالایی برخوردار بود و امکان افزایش تولید و عرضه نفت بیشتر از سوی این کشور به بازارهای جهانی، یکی از عوامل کنترل قیمت این کالای راهبردی محسوب می‌شد.

ظرفیت تولید نفت عربستان از ۱۲ میلیون بشکه در روز بیشتر نمی‌شود

اما این کشور به تازگی اعلام کرده است قصد ندارد با قیمت‌های فعلی، در افزایش ظرفیت تولید سرمایه‌گذاری کند. بر این اساس مقامات عربستان به شرکت آرامکو اطلاع داده‌اند که برنامه‌های افزایش ظرفیت خود را متوقف کند. پیش از این در برنامه‌های این کشور اعلام شده بود که ظرفیت تولید نفت این کشور تا سطح ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد، اما در اطلاعیه اخیر، این سقف در حدود ۱۲ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر عربستان بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان به حساب می‌آید و روزانه به طور متوسط ۹ میلیون بشکه نفت به دیگر کشورها صادر می‌کند. به این ترتیب اکنون عربستان از ظرفیت مازاد تولید ۳ میلیون بشکه در روز برخوردار است و برنامه‌های خود برای افزایش آن را متوقف کرده است.

«افزایش قیمت» اولویت عربستان در بازار جهانی نفت

با وجود انتظار چشم انداز مطلوب برای بازار جهانی نفت در بلندمدت، مقامات عربستان و شرکت آرامکو معتقدند در کوتاه مدت امکان افزایش تقاضا در بازار وجود ندارد و از این رو نیازی به سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید وجود ندارد.

در طول سال‌های اخیر بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهایی که عضو اوپک نیستند، از جمله آمریکا، ظرفیت تولید و عرضه نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند و این مسئله بر قیمت این محصول راهبردی اثر منفی گذاشته است. از این رو عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک در حال حاضر راهبرد افزایش سهم از بازار را کنار گذاشته و بر روی توافق در کاهش تولید و عرضه نفت به منظور بهبود شرایط قیمت نفت در بازار جهانی متمرکز شده‌اند.

بر اساس آخرین توفقات، در یکسال اخیر کشورهای عوض اوپک حدود ۶ میلیون بشکه در روز از عرضه نفت خود به بازارهای جهانی کاسته‌اند؛ که در این کاهش عرضه، عربستان بیش از هر کشور دیگری نقش داشته است. عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک معتقدند حتی با وجود حرکت کشورها به استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت و دیگر سوخت‌های فسیلی در آینده نقشی غیر قابل انکار در سبد مصرف انرژی جهان خواهد داشت؛ اما در عین حال عربستان اولویت  خود در بازار جهانی انرژی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را «مدیریت قیمت» تعیین کرده و برای این منظور، دست کم به طور موقت، هرگونه افزایش ظرفیت تولید را متوقف کرده است.

منبع: رویترز

پیوند اول

پیوند دوم

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.