۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۱۹۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

لیبی در تلاش است با جذب سرمایه‌ای حدود ۱۷ میلیارد دلار و نوسازی صنایع و میادین نفتی، تولید نفت خام را به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز برساند. لیبی از جمله کشورهایی است که در صورت حاکم شدن آرامش سیاسی و جذب سرمایه، می‌تواند به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان تبدیل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد طی دهه‌های گذشته، لیبی به دلایلی همچون اختلافات سیاسی و نبود سرمایه‌گذاران خارجی در بهره‌برداری و توسعه صنعت نفت و گاز، نتوانست به موفقیت و ثبات در توسعه برسد. این کشور به دلیل سال‌ها ناآرامی سیاسی، نتوانست از جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده نماید و بسیاری از عملیات‌های اکتشاف و توسعه میادین نفتی برای سال‌ها دست نخورده باقی مانده است. دست‌یابی مجدد لیبی به سطوح بالای تولید نفت مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در فعالیت اکتشاف، حفاری و توسعه زیرساخت‌ها است.

ظرفیت لیبی برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان

لیبی ظرفیت قابل توجهی برای تبدیل شدن به یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت خام در جهان را دارد. نفت برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ در لیبی کشف شد و پس از آن بسیاری از شرکت‌های مطرح بین‌المللی آمادگی خود را برای توسعه میادین نفتی لیبی و استخراج و فروش نفت این کشور اعلام کردند. در اوایل سال ۲۰۰۰ و هم‌زمان با کاهش تحریم‌های بین‌المللی لیبی، چندین شرکت بزرگ نفتی فعالیت‌های توسعه‌ای خود را آغاز کردند. متناسب با این رخداد، تولید نفت لیبی از ۱.۴۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۰ به نزدیک به ۱.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۰ افزایش پیدا کرد.

با افزایش بی‌ثباتی سیاسی در سال ۲۰۱۱، لیبی دیگر نتوانست روند توسعه‌ای خود را در بازار جهانی نفت حفظ نماید. اما در حال حاضر تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌گذار و استفاده از ابزارهای مالی برای شکل‌گیری روند جدید توسعه صنایع و میادین نفتی در لیبی آغاز شده است.

وزیر نفت و گاز لیبی با اشاره به تلاش این کشور برای کشف میادین جدید نفت و گاز گفت :«این کشور میادین نفتی زیادی در مناطق مرکزی و مدیترانه دارد که بنا به دلایلی از جمله عدم تأمین مالی مناسب، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.» در حالی که وزیر نفت و گاز لیبی به چالش‌های ساختاری پیش‌روی صنعت نفت و گاز کشور اذعان داشت، به ظرفیت‌های بالقوه این کشور اشاره کرد و تصریح کرد :«دولت این کشور با همراهی شرکت‌های مطرح جهانی و نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه نفت و گاز، راهبرد و اهداف بزرگی را براساس روند بازارهای جهانی انرژی تدوین کرده‌ است.»

چالش‌های ساختاری در مقابل اهداف بزرگ لیبی برای توسعه صنایع و میادین نفتی

در عین حال، رئیس شرکت ملی نفت لیبی (NOC[۱]) بر نقش مهم شرکت ملی نفت در افزایش تولید و تقویت مشارکت با شرکای بین‌المللی در سال‌های اخیر تأکید کرد. با توجه به این موضوع که ۹۰ درصد درآمد لیبی از نفت تأمین می‌شود، رسیدن لیبی به هدف تولید ۲ میلیون بشکه نفت در روز، امری ضروری به نظر می‌رسد.

علی‌رغم خوشبینی‌ها، چالش‌های متعددی برای توسعه صنعت نفت لیبی باقی مانده است. در اوایل ماه جاری، پس از اعتراضات اجتماعی با محوریت کمبود سوخت در کشور، شرکت ملی نفت لیبی مجبور شد عملیات خود را در بزرگ‌ترین میادین نفتی لیبی تعطیل کند. حدود یک هفته بعد، هسته اعتراضات دیگری در طرابلس پایتخت لیبی شکل گرفت که خواستار برکناری رئیس شرکت ملی نفت این کشور به دلیل فساد بودند.

لیبی به دلیل این‌که بزرگ‌ترین ذخایر نفت در قاره آفریقا را با حدود ۴۸.۳۶ میلیارد بشکه در اختیار دارد، دارای ظرفیت قابل توجهی است. در این بین، اوپک از هدف لیبی برای توسعه صنعت نفت خود و افزایش عرضه نفت از جانب این کشور حمایت می‌کند اما لیبی برای بازگرداندن صنعت نفت خود به مسیر توسعه، به سرمایه‌گذاری زیادی از طرف کشورهای خارجی نیاز دارد.

نیاز لیبی به سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری در زیرساخت‌های صنعت نفت

به گفته وزیر نفت و گاز لیبی، شرکت ملی نفت لیبی به بودجه ۱۷ میلیارد دلاری نیاز دارد تا تولید نفت این کشور را طی ۳ الی ۵ سال آینده به ۲ میلیون بشکه در روز برساند. این بودجه برای افزایش تولید در میادین نفتی و همچنین حفظ زیرساخت‌های کلیدی مانند خطوط لوله اختصاص می‌یابد. برخی از خطوط لوله این کشور در دهه ۱۹۶۰ نصب شدند و برای اطمینان از کارایی آن‌ها نیاز به بازسازی یا تعویض دارند.

دولت لیبی نسبت به آینده صنعت نفت خود بسیار امیدوار است و ظرفیت‌های زیادی برای اکتشاف و افزایش تولید نفت را دارا است. با این حال، این کشور با چالش‌های ساختاری برای توسعه صنعت نفت خود روبه‌رو است. اختلافات سیاسی منجر به کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور شده است.

علاوه بر این موضوع، زیرساخت‌های قدیمی این کشور در حوزه نفت به مقادیر زیادی بودجه نیاز دارد تا مورد بازسازی قرار گیرد. با این وجود، لیبی به درآمدهای نفتی خود وابستگی بسیار زیادی دارد و به همین دلیل به دنبال ثبات سیاسی و اقتصادی است تا بتواند ضمن افزایش امنیت سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های خود، رشد اقتصادی را تجربه نماید.

پی‌نوشت:

[۱]  National Oil Corporation

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.