۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۳۷۷ ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

تحریم‌های اتحادیه اروپا با ایجاد مشکلات در پرداخت خرد برای گردشگران روسی، آن‌ها را به سمت مقاصد جدید از جمله در قاره آسیا و آفریقا سوق داده است. بانک مرکزی مصر در نظر دارد به منظور تسهیل شرایط ورود گردشگران روسیه و افزایش روابط متقابل تجاری با مسکو، شرایط لازم برای پیوستن بانک‌های مصری به سیستم پرداخت روسیه و استفاده از ارز ملی در مبادلات دوجانبه را فراهم کند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی مصر به منظور یافتن راهی برای دسترسی بانک‌های مصری به سیستم پرداخت روسیه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۲ با وزارت دارایی این کشور همکاری می‌کند. گفته می‌شود این اقدام با اعلام کشورهای عضو اتحادیه اروپا مبنی بر لغو موافقت‌نامه‌های صدور روادید بین روسیه و اتحادیه اروپا و تشدید تحریم‌های اقتصادی و تجاری این اتحادیه علیه مسکو با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

تغییر مسیر گردشگران روسیه از اروپا به آسیا و شمال آفریقا

بعد از افزایش تنش‌ها میان روسیه و اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه مسکو در چند ماه گذشته، کارشناسان حوزه گردشگری در مصر ابراز امیدواری کرده‌اند این کشور مقصد جذابی برای گردشگران پرشمار روسیه در سال جاری میلادی باشد. با اعمال محدودیت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه گردشگران روسیه انتظار می‌رود کشورهای آسیایی و شمال آفریقا جایگزین کشورهای اروپایی در این حوزه شوند.

گسترش استفاده از ارز ملی روسیه در مصر

به گفته منابع خبری در قاهره پایتخت مصر، روبل روسیه به زودی در فهرست ارزهای مورد استفاده بانک‌های مصری، شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری و هتل‌های این کشور قرار خواهد گرفت و این جزیی از برنامه مصر برای افزایش جذب گردشگران روسی و تسهیل شرایط گردشگران در خاک این کشور است. این منابع همچنین تأکید کردند اتصال مصر به سیستم پرداخت روسیه منجر به سهولت خرید محصولات روسی به ویژه گندم و کود با استفاده از واحد پول روسیه (روبل) خواهد شد.

فعال کردن سیستم پرداخت روسیه یک مزیت اقتصادی برای مصر

رشاد عبده رئیس مجمع مطالعات اقتصادی و استراتژیک مصر فعال کردن سیستم پرداخت روسیه و استفاده از ارز ملی این کشور در مصر را یک مزیت اقتصادی و تجاری برای هر دو کشور دانست و افزود: «مصر برای تأمین گندم، کود و برخی از مهم‌ترین محصولات غذایی خود به روسیه متکی است و استفاده از ارزهای ملی دو کشور در تبادلات تجاری اهمیت زیادی دارد.»

عبده در ادامه می‌گوید: «با توجه به فرسایش ذخایر نقدی و نیاز مصر به وام جدید از صندوق بین المللی پول، خرید گندم روسیه بدون نیاز به صرف دلار بیشتر، فشار بر ذخایر ارزی مصر را کاهش می‌دهد.»

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط آژانس مرکزی بسیج عمومی و آمار، مصر در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴.۲ میلیون تن گندم از روسیه وارد کرده است و این معادل ۷۰ درصد گندم مورد نیاز این کشور است.

منبع:

پیپرز

المانیتور

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.